null

OpinieDuurzaam ondernemen

Met behulp van onze maakindustrie is het Suezkanaal te omzeilen

Beeld

Niet het terughalen van productieprocessen maakt onze economie sterker, maar digitale technologie. En die heeft Nederland al in huis, betogen Mark Boumans, voorzitter van de Regio Achterhoek, en Lodewijk van der Borg, directeur van de Kaak Groep.

Het beeld van het vast­gelopen containerschip in het Suezkanaal zegt veel over de wereldwijde infrastructuur voor productie en transport. Met alle macht is gewerkt om de Ever Given weer in beweging te krijgen. Het vrachtschip is los, maar op andere plekken moet nog veel losgetrokken worden om deze situaties in de toekomst te voorkomen. Lange ketens brengen kwetsbaarheden mee. Die kunnen we omzeilen als we onze maakindustrie meer weten te koppelen aan uitdagingen rond verduurzaming en kansen in de technologie.

Veel Nederlandse bedrijven zijn voor hun productie afhankelijk van China en India. Eerder bracht Covid-19 hen in de problemen en nu lag er ook nog eens een containerschip dwars. De Tweede Kamer vroeg eerder al of het terughalen van productieprocessen, reshoring genoemd, onze Nederlandse bedrijven kan helpen in deze crisis. Dit om de lokale economie en werkgelegenheid weer te versterken. De maakindustrie is tenslotte een belangrijke motor van onze economie.

Met digitale technologieën kan Nederland goed uit de crisis komen

De Sociaal-Economische Raad was duidelijk in zijn advies: het is niet aan de overheid, maar aan bedrijven om strategische keuzes te maken in productieprocessen. Terecht maakte de raad, die de politiek adviseert, daarbij een aantal kanttekeningen die gaan over de toekomstbestendigheid van de maakindustrie en kwetsbaarheden die reshoring met zich meebrengt. Dat zou kunnen leiden tot het creëren van een fort Europa, wat risico’s geeft voor de groei van onze open economie en die van andere productielanden. De focus op alleen reshoring is in die zin te beperkt, we kunnen het Suez­kanaal immers op meerdere manieren omzeilen, en zonder om te varen.

Zo oordeelde het World Economic Forum afgelopen december al dat Nederland goed uit deze crisis kan komen dankzij geavanceerde ­digitale technologieën. Daarnaast klinkt vanuit meerdere ondernemersorganisaties en adviesorganen het geluid dat een nieuw kabinet meer zou moeten inzetten op een breed gedragen strategie rond de Sustainable Development Goals, de wereldwijde afspraken voor duurzame ontwikkeling.

Minder weggooien en minder vervoersbewegingen

In Oost-Nederland zijn veel maakbedrijven die juist hierin het verschil kunnen maken. Ze beschikken over kennis van datagedreven transport en digitale export van producten. Lange ketens kunnen zo versneld worden afgebouwd dankzij innovatieve technieken en een verbeterde infrastructuur.

Neem Nedap. Dat helpt grote kledingmerken met technologie van bevoorrading en levering. Dat zorgt ervoor dat je nieuwe kledingstuk in de kortste tijd en over de kortste afstand in je kledingkast belandt. Door tagging van producten weet het ­bedrijf precies hoe de bevoorrading loopt, van distributiecentra tot lokale winkels, en hoe daar maatwerk kan worden geleverd.

Dat zorgt voor efficiëntie in productie en transport, voor minder weggooien en minder vervoersbewegingen. Met het oog op het wereldwijd terugdringen van de CO2-uitstoot een belangrijke ontwikkeling.

Brood via de 3D-printer

Of neem Kaak, dat het traditionele ambacht van broodbakken verbindt met geavanceerde industriële technologie. Met 3D-print brengt dit maakbedrijf wereldwijd brood op de plank. Waar voorheen metalen onderdelen voor bakkerijmachines vanuit de Achterhoek de wereld over moesten reizen, kan het nu digitaal verzonden en op locatie uitgeprint worden. Zo heeft het oude ambacht van metaalgieten in de Achterhoek een revolutie doorgemaakt tot een technologie zonder wereldwijde transportbewegingen met containers.

We moeten ons niet terugtrekken achter de dijken, maar Nederland slim benutten. De covidcrisis, de dwarsligger bij Suez en een nieuw kabinet bieden kansen om verduurzaming en digitalisering beleidsmatig aan te pakken. Door extra te investeren in kortere, gedigitaliseerde ketens, een markt waarin de Achterhoek vooroploopt, ligt duurzame economische groei voor het grijpen.

Lees ook:

De Suezblokkade laat zien dat er meer in Europa zelf geproduceerd moet worden

Europa, Azië en Egypte konden opgelucht ademhalen nadat het was gelukt het 400 meter lange en zestig meter brede containerschip Ever Given in het Suezkanaal vlot te trekken. Zeven dagen lang had het schip met 20.000 containers aan boord de internationale handel flink verstopt.

Oprichter Loop.a life: ‘Van al het textiel dat jaarlijks wordt verbrand kun je heel Nederland kleden’

De coronacrisis gaat voorbij aan het duurzame kledingmerk Loop.a life. Consumenten kopen misschien minder kleding maar doen dat wel bewuster, merkt oprichter Ellen Mensink.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden