Opinie Onderwijs

Maatschappelijke dienst voor jongeren is juist heel waardevol

Er wordt lacherig gedaan over de maatschappelijke diensttijd voor jongeren, maar die is juist zeer betekenisvol, vinden Janine van Drieënhuizen en Erik-Jan Hakvoort, respectievelijk directeur en projectleider maatschappelijke diensttijd op scholengemeenschap Guido Arnhem.

Twijfel en grappen in het bericht over de maatschappelijke diensttijd voor jongeren (Trouw, 30 oktober). Mogelijk financieel misbruik van dit ‘kroonjuweel’ van staatssecretaris Paul Blokhuis en de ChristenUnie wordt breed uitgemeten. Op onze scholengemeenschap CSG Guido Arnhem blijkt deze diensttijd zowel voor jongeren als docenten juist zeer betekenisvol.

We maken deel uit van de eerste experimenten. De vraag daarin was in hoeverre deze diensttijd te koppelen is aan de opleiding van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarbij ging het om loopbaanoriëntatie, burgerschapsvorming en de ontwikkeling van waardevolle contacten tussen school en de wijk, de stad en maatschappelijke partners. In het onderwijs gaat het om drie belangrijke doelen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.

Leerlingen mogen zelf weten of en waar ze hun maatschappelijke dienst doen. Zo komt de motivatie uit henzelf en dat levert de eerste belangrijke leerervaring op: nadenken over wie je bent, wat je wilt en wie je wilt zijn voor de toekomst. Op middelbare scholen zijn deze vormingsvragen het hart van het onderwijs.

De toegevoegde waarde is al lang duidelijk

Leerlingen zetten zich actief in bij projecten in de Arnhemse samenleving. Ze leveren een bijdrage in het buurthuis, de achterstandswijk, ze zijn verantwoordelijk voor de bibliotheek van een basisschool en trekken op met eenzame ouderen in een verzorgingshuis. Zo leren zij maatschappelijk van betekenis te zijn, een belangrijk onderdeel van de door de overheid gepropageerde burgerschapsvorming. En ze doen ervaringen op die hen helpen bij het kiezen van een vervolgopleiding. Dat draagt bij aan hun beroepskeuze en kwalificatie.

Staatssecretaris Blokhuis hoeft niet te worstelen met de vraag wat deze diensttijd toevoegt aan onder andere het onderwijs, dat is al lang duidelijk. Als we alleen al afgaan op het aantal verzoeken van scholen en organisaties om bij ons te komen kijken, wordt dit initiatief breed gedragen.

In februari 2020 begint de maatschappelijke diensttijd officieel. De docenten van Guido Arnhem hopen dat veel meer scholen de mogelijkheid krijgen om hun leerlingen dit aan te bieden. Het is leuk om leerlingen complimenten uit te laten delen op straat, zoals beschreven in Trouw, maar deze diensttijd kan zoveel meer zijn. Laten we dit leerzame traject dus structureel opnemen in ons onderwijs.

Lees ook:

Zorgen in de Tweede Kamer over ruime subsidie voor maatschappelijke diensttijd

VVD en D66 houden twijfels over de maatschappelijke diensttijd voor jongeren. De doelen zijn onduidelijk, en veel projecten draaien voor 100 procent op subsidie, is de klacht.

Maatschappelijke diensttijd is ook complimentjes uitdelen op straat in Utrecht

Tijdens een actiedag in Utrecht gaan jongeren de straat op om anderen te helpen of een goed gevoel te geven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden