Opinie Vliegveld Lelystad

Maak van Lelystad een internationale treinhub

Vliegveld Lelystad. Beeld ANP

Vergeet Lelystad Airport. Maak hier een internationaal treinstation van. Ruimte genoeg, ook om te parkeren, is de suggestie van Marlies van Pijkeren en Frits van Oosten, internationale treinreizigers.

Er zijn nog tal van hobbels te nemen voordat het vliegveld Lelystad open kan. Daar kwam pas het probleem van de stikstofuitstoot bij. Al deze knelpunten roepen de vraag op of we wel moeten doorgaan met het faciliteren van het vliegverkeer. Steeds meer mensen zijn van mening dat er niet zo veel gevlogen zou moeten worden vanwege de enorme milieuvervuiling en de geluidshinder van het vliegverkeer.

Op Europese routes zou de trein een groot deel van het vervoer kunnen overnemen van het vliegtuig. Binnen de bestaande rail-infrastructuur in Nederland lijkt dat echter nog niet zo gemakkelijk. Uitbreiding van het spoornet vereist investeringen, maar is er nog wel fysieke ruimte beschikbaar tot uitbreiding van het bestaande spoorwegnet? De grote Nederlandse stations zijn nu al te krap en daarnaast is de bereikbaarheid met de auto van de stations in de grote steden een knelpunt.

Binnen 4 uur in Berlijn

‘Lelystad’ is bedacht omdat het buiten de Randstad ligt, veel ruimte heeft en goed bereikbaar is, zowel met de auto als met de trein. Welnu, die voordelen kunnen ook gebruikt worden voor een radicaal andere aanpak.

Maak van ‘Lelystad’ geen vliegveld, maar een groot en goed geoutilleerd internationaal treinstation. Lelystad kan het begin- en eindpunt worden van de snelle internationale ICE’s voor veel Europese bestemmingen. Binnen 4 uur in Frankfurt, Berlijn, Londen of Parijs. Iets langer naar Hamburg, Kopenhagen of Zürich, maar altijd nog comfortabeler, sneller en milieuvriendelijker dan het vliegtuig.

Sneller, ja, want het vliegtuig vergt minstens één uur vooraf en één uur na de vlucht en de trein komt, in tegenstelling tot het vliegtuig, aan in het centrum van de stad van bestemming. Denk maar eens aan Londen St. Pancras International, dat in hartje Londen ligt, versus Heathrow Airport, op een uur reizen. De voordelen van Lelystad zijn voor een internationaal treinstation erg groot: veel ruimte om te parkeren, vanuit het hele land – én vanaf Schiphol – goed bereikbaar met auto en trein.

Concurrerende prijs

De snelle ICE moet dan wel aantrekkelijk worden: concurrerend in prijs met het vliegtuig, een volledig restaurant aan boord en in de nachttreinen luxe couchettes.

Met nieuwe nachttreinen zou dan vanaf Lelystad 24 uur per dag comfortabel en met een aanvaardbare reistijd kunnen worden ‘gevlogen over de rails’. En de auto? Die kan desgewenst met de autotrein mee.

Lees ook:

De weg naar Lelystad Airport ligt vol hobbels

Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) heeft niet genoeg aan één list om volgend jaar al Lelystad Airport open te laten gaan. De drie belangrijkste obstakels op een rij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden