Opinie Stikstof en verkeer

Maak het voor de weggebruiker duidelijk: binnen de Randstad 100 kilometer per uur, erbuiten 120

Met vier maatregelen kunnen de files en de stikstofuitstoot beperkt worden. De techniek ligt al klaar, schrijft Joost van der Valk, oud-hoofdingenieur van Rijkswaterstaat. 

De commissie-Remkes heeft een rapport uitgebracht inzake de stikstofproblematiek in Nederland. Behalve voor de veestapel bevat het rapport aanbevelingen voor het wegverkeer. De maximumsnelheid zou drastisch omlaag moeten om de uitstoot van stikstof te verminderen. Daarnaast deed Steven van Eijck van de Rai ook een duit in het zakje door aan te geven dat het verminderen van files een aanzienlijke reductie teweegbrengt. Vervolgens begint iedereen over elkaar heen te buitelen.

Het is tijd om een coherent voorstel te doen voor het (primair) autosnelwegennet om een warrige scoringsdiscussie te vermijden. Het lijkt me ook tijd om van die 1000 km file op donkere, regenachtige dagen verlost te worden. Dus vermindering van uitstoot en files, verhoging van de veiligheid. Het kan relatief simpel.

Het voorstel telt vier hoofdpunten die de benadering van het verkeersprobleem veranderen.

Samenhangend

Beschouw het verkeerssysteem in de Randstad als een samenhangend systeem dat als geheel stromend wordt gehouden. Het stromend houden is een voorwaarde om een verkeersinfarct te vermijden. De Randstad zou begrensd kunnen worden ruwweg door Alkmaar in het noorden, Veenendaal in het oosten en Breda in het zuiden.

Dosering toeritten

Het draaiend houden betekent dat op alle toeritten in de Randstad een zogeheten toeritdoseringsinstallatie geplaatst dient te worden. Deze installatie laat druppelsgewijs auto’s toe. Sinds eind jaren tachtig (Basisweg-Coentunnel was de eerste) heeft de wegbeheerder (RWS) hiermee ervaring. Matrixsignaalgevers zijn hierbij ook in gebruik.

Langzamer rijden

Verlaag de snelheid, in ieder geval in de Randstad, tot 100 kilometer per uur. Deze snelheid past bij een functionerend toeritdoseringssysteem, vermindert het aantal ongevallen en vermindert dus ook de uitstoot.

Grens

Het verder uitbouwen van het autosnelwegennet moet uiterst kritisch worden bezien. Daar zit een grens aan.

Graag licht ik deze vier maatregelen kort toe. Om het verkeerssyteem draaiend te houden in de gehele Randstad zou een aanzienlijke besparing van voertuigverliesuren (file dus) kunnen worden behaald. Tot enige tientallen procenten. Bij sommige toeritinstallaties zou het verkeer dat de snelweg op wil meer vertraging kunnen hebben. Dat wordt goedgemaakt door de winst op het hoofdnet. De ervaring is er. Dat kan geen probleem zijn. Dat de snelheid tot 100 km per uur wordt verlaagd is een voorwaarde voor het functioneren van het geheel. Om verwarring te voorkomen zou dit ook ’s nachts kunnen gelden, in verband met geluidshinder.

De installaties worden vergezeld door matrixborden die permanent de verkeersafwikkeling meten op de hoofdrijbaan en die de doseerinstallatie daarop afstellen. De wegbeheerder RWS heeft sinds de jaren zeventig veel ervaring met matrixborden. Ze staan inmiddels bijna overal. Indien de drukte buiten de Randstad toeneemt, en dat gebeurt, moet het systeem van toeritinstallaties naar buiten uitgebreid worden. Dit is echter maatwerk. Buiten de Randstad zou de snelheid op 120 km per uur worden gesteld. Dit kan je bezien als politiek wisselgeld maar ook is het voor de weggebruiker duidelijk: in de Randstad 100, daarbuiten 120.

De kosten van het totaal zijn beperkt. Techniek is voor een groot deel uitontwikkeld, de effecten spectaculair. Doen dus, zou ik zeggen.

Lees ook:

Het gaspedaal intrappen is niet langer heilig voor groeiende groep VVD-prominenten

Het geldt als een van de kroonjuwelen van de VVD: het gaspedaal diep kunnen intrappen op de snelweg. Nu voegt de minister die de huidige maximumsnelheid heeft ingevoerd, Melanie Schultz, zich bij een groeiende groep voormalige VVD-politici voor wie 130 niet langer heilig is.

Remkes zet kabinet het mes op de keel met zijn stikstofadvies

Drastische maatregelen zijn nodig om de uitstoot van stikstof te verlagen, zoals een lagere maximumsnelheid en minder vee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden