OpinieGezondheid

Maak de Schijf van Vijf leidend bij de productie van kindervoeding

Een schap met babyvoeding bij de Etos.Beeld ANP

Veel ouders vertrouwen erop dat producten in het baby- en peuterschap in de supermarkt gezond zijn. Maar dat vertrouwen is niet terecht, stelt de Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim. ‘Het is tijd dat supermarkten en producenten hun verantwoordelijkheid nemen.’

Begin deze maand luidde Unicef de noodklok: driekwart van het eten en drinken voor kinderen in supermarkten is onverantwoord (Trouw, 2 september). Zelfs in het baby- en peuterschap blijkt de Schijf van Vijf ver te zoeken. Dat is zorgelijk: ongezond eten verhoogt het risico op overgewicht en obesitas op jonge, maar ook latere leeftijd. De wetenschap dat coronapatiënten op de ic relatief vaak met overgewicht kampen, betekent dat snelle actie geboden is.

Uit twee recente onderzoeken in opdracht van de Amsterdamse GGD blijkt dat ouders erop vertrouwen dat producten in het baby- en peuterschap in de supermarkt gezond zijn. Uit uitgebreide interviews met 38 Amsterdamse ouders met een sociaal-economische achterstand wordt duidelijk dat ze het babyschap gebruiken als leidraad voor wat hun kindje op welke leeftijd mag eten. Hoewel deze babyvoeding relatief duur is, kopen ouders die in de veronderstelling dat dit het beste is.

Schaamteloos

Een landelijke steekproef die Motivaction op ons verzoek uitvoerde, bevestigt dit Amsterdamse beeld: het grote merendeel van jonge ouders koopt regelmatig producten uit het babyschap. Bijna de helft van de ondervraagden vertrouwt erop dat die alles bevatten wat hun kind nodig heeft. Fabrikant en supermarkt spelen hier schaamteloos op in.

Alle ouders willen dat hun kind gezond opgroeit. Ze kiezen bewust óf willen graag bewust kiezen voor gezond voedsel. Onbewust worden zij echter beïnvloed door kindermarketing. Koekjes die worden afgebeeld met een banaan suggereren – vaak ten onrechte – iets gezonds te bevatten.

Een omgeving waarin het eenvoudig en aantrekkelijk is om te kiezen voor gezonde producten is cruciaal voor een gezonde en kansrijke start. Voor een substantieel deel van de gemiddeld 12.600 kinderen die jaarlijks in Amsterdamse gezinnen geboren worden, lukt het niet om die goede start te creëren. Naast een gebrek aan gezond eten spelen ook sociale en economische risicofactoren als armoede, stress en laaggeletterdheid mee.

Dit is terug te zien in de grote gezondheidsverschillen: in sommige Amsterdamse wijken heeft 10 procent van de twee- en driejarigen overgewicht of obesitas.

Als gemeente proberen we deze gezinnen te helpen door toegankelijke informatie en voorlichting te bieden over gezond opgroeien, ondersteuning op maat nog voor de geboorte, en door in buurten met lokale partners kwetsbare gezinnen te ondersteunen. Helaas is het vechten tegen de bierkaai: tegenover elke euro die een gemeente stopt in voorlichting over gezonde voeding, staat zo’n 2000 euro van de voedingsindustrie en detailhandel aan promotie voor ongezonde producten.

Als we alle kinderen gezond willen laten opgroeien, zijn forse stappen nodig van zowel rijksoverheid als voedingsindustrie. Ik pleit al geruime tijd, met mijn collega’s uit Rotterdam en Utrecht, voor enerzijds een suikertaks en anderzijds een lagere btw op groente en fruit. Zo’n suikertaks ontmoedigt consumenten én stimuleert bedrijven om de hoeveelheid suiker in hun producten aanzienlijk te verlagen.

Misleidende promotie

In het VK bleek dit effect al voor de inwerkingtreding van de suikertaks op te treden. Desondanks zei staatsecretaris Blokhuis (volksgezondheid) onlangs voorlopig niets te zien in een suikertaks, omdat hij goede afspraken heeft gemaakt met de levensmiddelenindustrie over suikerreductie. Dezelfde industrie die jonge ouders misleidt.

Het is tijd dat supermarkten en producenten hun verantwoordelijkheid nemen. Stop met misleidende promotie, maak eenvoudig inzichtelijk wat in een product zit, zodat ouders die gezonde keus ook echt kunnen maken. En bovenal: produceer en verkoop alleen nog maar baby- en peuterproducten die voldoen aan de Schijf van Vijf. Alleen zo waarborgen we een gezonde en kansrijke start voor alle kinderen.

Lees ook:

Het babyschap in de supermarkt staat bomvol ongezonde voeding 

Unicef Nederland opent de aanval op ongezonde kindervoeding in de supermarkten. Slechts een kwart van de producten is gezond, ondanks afspraken tegen overgewicht.

Die vette hap uit je jeugd, kan dat later nog kwaad?

Een gezonde dertiger wil weten of al die vette snacks van vroeger nog voor problemen kunnen zorgen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden