OpinieBrief van de hoofdredactie

Loyaliteit van de Trouw-abonnee kent grenzen

null Beeld
Cees vander Laan

Het wordt tijd om op deze plek aandacht te besteden aan één van de grootste frustraties van onze lezers, namelijk de haperende bezorging van de krant. Lezers krijgen niet of veel te laat de krant. Niet één keer maar soms dagen achtereen. En als ze de klantenservice bellen hebben ze het idee dat ze niet of onvoldoende gehoor vinden voor hun klachten. Dit probleem dateert niet van deze week, gedurende het afgelopen jaar heb ik hierover veel mails gekregen en ook een behoorlijk aantal opzeggingen. Hun loyaliteit jegens de krant – die echt heel erg groot is – kent zijn grenzen.

Deze week had ik contact met Gerard Dekkers uit Bodegraven. Hij leest al veertig jaar de krant, maar vreest “dat daar binnenkort een eind aan komt”. Hij schrijft: “Ik heb elke dag gebeld met de klachtenlijn, inmiddels ben ik een ernstig geval waar alles aan gedaan wordt om het probleem op te lossen. Wat er precies gedaan wordt weet ik niet, maar het brengt de krant in ieder geval niet in mijn brievenbus.’’

Met alle lezers die met dit probleem geconfronteerd worden – incidenteel of veel vaker – leef ik mee. Achter de schermen spreek je alle verantwoordelijken erop aan die overigens met mens en macht werken om dit probleem op te lossen.

Een ernstig tekort aan krantenbezorgers

Wat is er aan de hand? DPG Media, waartoe Trouw behoort, kent een ernstig tekort aan krantenbezorgers, vrijwel overal in het land. Directeur distributie, Gerda van der Poel, zoekt 800 tot 1000 bezorgers. Het concern heeft er zo’n 6000 nodig om alle kranten in heel Nederland dagelijks op tijd te kunnen bezorgen.

Mediahuis, eigenaar van Telegraaf, NRC Handelsblad en regionale kranten, kampt met vergelijkbare tekorten. Het geldt ook voor andere bezorgdiensten, zoals pakket- en brievenbezorgers, of sectoren zoals de industrie, zorg en onderwijs. Mensen die een baan(tje) zoeken hebben het voor het uitkiezen.

Het gevolg is dat de krantenbezorgers, die er wel zijn, meerdere wijken lopen, waardoor enerzijds de krant later kan worden bezorgd maar anderzijds de foutenmarge (niet of verkeerd bezorgen) ook groter wordt. Deze oplossing heeft zijn grenzen, omdat niet iedere krantenbezorger meerdere wijken kan lopen, vanwege school, ander werk, fysieke beperkingen. Of de bezorger vindt één wijk al meer dan voldoende.

Zoals gezegd werkt DPG Media hard aan oplossingen. Het verruimen van het ‘bezorgvenster’, nu tussen vier en zeven uur, zou kunnen helpen, bijvoorbeeld naar acht uur of negen uur. Zo is er rondom Eindhoven een proef gestart om de uiterste bezorgtijd op zaterdag te verruimen naar 09.00 uur. De eerste resultaten zijn bemoedigend.

Vervroegen van de deadlines

Ook wordt er gedacht aan het vervroegen van de deadlines van de kranten en samenwerkingen met andere bezorgdiensten. En niet onbelangrijk, krantenlezers hebben onbeperkt toegang tot de digitale krant en site.

Toch realiseert iedereen zich dat het voor veel abonnees fijn is om een papieren krant in handen te hebben. Gerda van der Poel vraagt om begrip en geduld, want DPG Media lost het bezorgerstekort niet in één keer op. Alle inspanningen van het distributiebedrijf zijn erop gericht de krant dagelijks overal te bezorgen. Helaas kan dat ook later op de dag zijn.

Gerard Dekkers stuurde mij gisterochtend opnieuw een mailtje, deze klonk opgelucht. “Vanmorgen hoorde ik de krant om 6.45 uur op de mat ploffen. Een geluid dat ik dit jaar nog niet gehoord had. Dat het probleem zo snel opgelost zou worden!’’

Met u hoop ik dat we dit probleem zo snel mogelijk kunnen verhelpen.

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden