Lezersreacties

Voormalige koempels in 2015, in afwachting van een bezoek van koning Willem-Alexander aan Kerkrade. Beeld ANP

Geef mijnwerkers erkenning en respect

Nu er een nieuwe canon van de Nederlands geschiedenis komt, wordt het tijd een vergeten episode met donkere kanten te herontdekken: de mijngeschiedenis van Zuid-Limburg. Het zwarte goud trok honderdduizenden migranten naar de mijnstreek. Een compleet nieuwe en multiculturele samenleving werd in korte tijd uit de grond gestampt.

Zonder deze mijnwerkers en hun gezinnen was de industrialisering en de wederopbouw onmogelijk geweest. De steenkool bracht welvaart en hield Nederland warm maar het was ongezond en gevaarlijk werk op basis van stukloon. En bovengronds hield de katholieke kerk de koempels in de gaten uit angst voor het socialisme.

Na sluiting van de mijnen liep het met velen van hen niet goed af. De regio ging door een ongekend diep dal en Heerlen werd heroïnehoofdstad van Nederland. De operatie ‘Van zwart naar groen’ heeft ervoor gezorgd dat er van het mijnverleden nauwelijks meer iets is terug te zien. Zeer ten onrechte.

De reden dat Zuid-Limburg onderdeel werd van het Koninkrijk der Nederlanden waren de mijnen. Dat had koning Willem I goed gezien. Nu is het tijd om de mijnwerkers van weleer te geven waar ze recht op hebben: erkenning en respect.

Armand Leenaers, Heerlen

Nederland naar Grieks voorbeeld de kust beschermen

In het mooie artikel ‘Zeeuwse Binnenwateren in gevaar’ wordt de spijker op de kop geslagen (Trouw, 12 juni). Na de redding brengende Kustvisie tegen bouwwoekering in de kustzone ten koste van het landschap, is er voor de binnenwateren dringend iets dergelijks nodig. Kan Griekenland ons inspireren met zijn bouwverbod in de 150 meter brede kuststrook van hun honderden eilanden? Nederland zou een algemeen verbod voor commerciële bouwwerken en verhardingen voor mobiele zaken kunnen instellen voor de oeverstrook van 100 meter van alle binnenwateren. Met de bevoegdheid voor het provinciebestuur om ontheffing te verlenen voor gebouwen en caravanplaatsen van algemeen belang, mits vanaf het water en de oever onzichtbaar.

Jan Fransen, Utrecht

Zonder slavernij hadden de forten niet bestaan

Wat betreft uw goed geformuleerde verslag over de huidige beleving van de slavernij (Verdieping, 12 juni) moeten we ons wel bedenken dat zonder de slavenleveranciers in het Afrikaanse continent de forten aan de Westkust waarschijnlijk niet hadden bestaan.

Arne Zuidhoek, Utrecht

We hebben dringend behoefte aan humor 

Natuurlijk is het een keer genoeg, maar heerlijk toch dat geneuzel over theezakjes. Wat we dringend nodig hebben, is humor en relativeringsvermogen, dat werkt blikverruimend.

A.P. den Besten, Doesburg

Ternsund was niet het eerste schip op gas

Bij het artikel ‘Scheepvaart zet stapje naar vergroening’ wordt de Zweedse tanker Ternsund afgebeeld, met in de begeleidende tekst de melding dat dit het eerste schip is dat door gas wordt aangedreven (Trouw, 12 juni). Ternsund (2016) is niet het eerste en zeker niet het enige schip. Al in 2015 bouwde de Rotterdamse rederij Chemgas de tanker Sefarina die sinds die tijd onder Nederlandse vlag eveneens op gas vaart, samen met haar zusterschip Sundowner. Een groot aantal schepen vaart al op gas, zoals in de binnenvaart sinds 2013 de Greenstream en de Sirocco. Op zee, alleen al onder Nederlandse vlag bijvoorbeeld, varen nu al de Greenland, Ireland, Thun Eos, Thun Lidkoping en de Thun Evolve, terwijl de Helgoland bij een Nederlandse werf op stapel staat. Overigens is de internationale wetgeving omtrent het varen op stookolie en uitstoot recent flink aangescherpt.

Pieter Dekker, kapitein Thun Evolve, Zaltbommel

IS-kinderen zijn levensgevaarlijk

Mijn vader werd verraden door een NSB’er en werd gevangen gezet in Duitsland. Toch spraken mijn ouders er schande van hoe NSB-kinderen na de oorlog werden behandeld. Maar IS-kinderen zijn vanzelfsprekend levensgevaarlijk en die moeten we in Syrië laten creperen.

Henk Michel, Zwolle

Mevrouw Van Nieuwenhuizen weigert te halsstarrig

Hopelijk functioneert mevrouw Van Nieuwenhuizen op het dossier Lelystad Airport beter dan op het terrein van mobiliteit. Alle deskundigen adviseren haar ‘rekeningrijden’ maar zij weigert halsstarrig.

Percy van Woerkom, Den Haag

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden