De vraag van Monic

Leest de komende generatie nog kranten?

Monic Slingerland Beeld Leo Lanser

Niets leuker dan toekomstvoorspellingen te bekijken van veertig, vijftig of meer jaar geleden. Wilde fantasieën, waarvan sommige zijn overtroffen, anderen nog lang niet zijn gerealiseerd. 

Vooral het verkeer en vervoer prikkelden de verbeelding. Ieder zijn eigen vliegtuig of helikopter, en grotere afstanden zouden met een soort tijd-ruimtemachines moeiteloos overbrugd kunnen worden. De hyperloop, die de Delftse studenten nu ontwikkelen, is niet meer dan het begin van een mogelijke realisering van die toekomstfantasieën.

Maar hoe zou de toekomst eruitzien op het gebied van de communicatie? Van kranten bijvoorbeeld. Enthousiaste sciencefictionauteurs droomden van beeldschermen waar berichten op konden verschijnen die met gedachtenverplaatsingen waren overgebracht.

Puzzelpagina

Ondertussen zijn er, tientallen jaren na die dagdromen, nog altijd papieren kranten op de wereld. Al komen er wel steeds meer lezers bij die deze kranten op een beeldscherm lezen, via smartphone of tablet. Maar het voorspelde eind van boek of krant in drukvorm is er niet gekomen. Of nog niet.

Dat steeds meer abonnees de krant via een scherm lezen, vooral doordeweek, is niet alleen bij Trouw en andere Nederlandse kranten het geval, maar bij kranten wereldwijd. De digitale krant neemt het over van de papieren krant. Zo is van the New York Times het aantal gedrukte kranten gehalveerd, sinds 2000, van meer dan een miljoen naar 540.000 in 2017. Digitaal lezen is wel zo makkelijk en wel zo goedkoop.

Ook voor krantentitels geldt dat er maar een ding zeker is als het over de toekomst gaat. Dat we die niet kennen. Maar de ooit verkondigde zekerheid dat de papieren krant snel zal verdwijnen, die kan naar de prullenbak. Te veel lezers hechten eraan om op zaterdag met een kop koffie of thee de papieren krant in de hand te houden, het nieuwskatern en de Verdieping te verdelen, en de puzzel op papier in te vullen, soms na de puzzelpagina gekopieerd te hebben.

Bezinning

Over de huidige lezers maken we ons als Trouw-redactie geen zorgen, die zijn tevreden met de combinatie papier en digitaal. Maar hoe zit het met de komende generaties? Waar halen die hun nieuws en achtergrondinformatie vandaan? Zijn ze lid van de Correspondent, kijken ze op het gratis nu.nl en de NOS- app? Zien ze soms ook een krantenartikel via Blendle?

Twintigers nemen nauwelijks een krantenabonnement. Dertigers iets vaker. De grote vraag is natuurlijk of de twintigers en dertigers van nu over een jaar of tien, twintig, als ze gesetteld zijn, tot het besef komen dat een krantenabonnement hun toegang geeft tot een schat aan betrouwbare, relevante, en ook amusante informatie. Misschien gebeurt dat in een fase van hun leven dat ze iets meer tijd krijgen, meer geld hebben en meer behoefte aan bezinning, aan thuis in alle rust zich verdiepen in relevante thema's. Misschien gaan ze zelfs de puzzels waarderen.

We weten het niet. Donderdag 4 oktober staat de toekomst van Trouw centraal in een bijeenkomst in Amsterdam, (Trouw in het land). Daar zal ook Christian van Thillo bij zijn, eigenaar van de Persgroep.

Wat denkt u: blijft Trouw bestaan, digitaal en misschien in het weekend ook op papier?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12.00 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Monic Slingerland is chef opinie van Trouw. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden. Lees hier ons hele dossier.

Lees ook:

Yvon Jaspers heeft een pet te veel op

Wat vindt u, vroeg Monic Slingerland, moet Yvon Jaspers stoppen met haar werk voor ForFarmers, of kan die dubbele boerenpet geen kwaad?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden