null

OpinieJongeren

Leerachterstand? Nee, jongeren hebben een ontwikkelingsachterstand

Beeld

Kunnen jongeren niet met tegenslagen omgaan, zoals Ron Ritzen betoogt? Om dat te leren moeten ze zich juist kunnen ontwikkelen. Dus laat ze weer hele dagen naar school gaan, betoogt jongerencoach Alexander Hilberts.

Alexander Hilberts

Ik zie het niet meer zitten, ik kan mijn kop er niet bij houden.” “Ik voel me net een zombie door de onlinelessen, ik ben leeggezogen.” “Waarom kan ik niet gewoon de dingen doen zoals vroeger? Hoelang duurt het nog?” Drie quotes van jongeren die door de schoolsluiting al meer dan twee maanden geen voet in hun middelbare school hebben gezet.

Ze zitten opgehokt, gevangen in hun eigen slaapkamer of met broertjes en zusjes in de woon­kamer of aan de keukentafel. Niet meer gewoon sporten. Geen feestjes, geen familiebijeenkomsten, geen opa en oma. En geen perspectief.

In Den Haag maakt men zich druk om de leerachterstand die jongeren door de onlinelessen nu oplopen. Een veel urgenter probleem is de ontwikkelingsachterstand die nu ontstaat.

Hardst geraakt

Ron Ritzen (Opinie, 23 februari) refereert in zijn stuk aan de in zijn ogen afwezige mentale weerbaarheid bij jongeren. Ze kunnen niet met tegenslagen omgaan. Maar om met tegenslagen te leren omgaan moet je je stabiel kunnen ontwikkelen tot volgroeid individu. Deze ontwikkeling van lichaam en brein is nu juist een halt toegeroepen door de sluiting van onze onderwijsinstellingen.

Jongeren zijn volop in ontwikkeling; aangejaagd door hun ­genenpakket in combinatie en ­samenspel met hun leefomgeving. De ontwikkeling van de hersenen loopt ruwweg tot het 25ste levensjaar. Vanaf dat moment zijn de hersenen volgroeid.

Hangjongeren  in Urk. Een deel van de gemeente is in het weekend aangewezen als veiligheidsrisicogebied, zodat bijvoorbeeld preventief fouilleren mogelijk is. Een week eerder vonden ongeregeldheden plaats, waarbij jongeren onder meer vuurwerk afstaken.  Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Hangjongeren in Urk. Een deel van de gemeente is in het weekend aangewezen als veiligheidsrisicogebied, zodat bijvoorbeeld preventief fouilleren mogelijk is. Een week eerder vonden ongeregeldheden plaats, waarbij jongeren onder meer vuurwerk afstaken.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Jongeren worden nu het hardst geraakt in hun ontwikkeling. Want onderwijs gaat misschien half of helemaal niet open. Sporten, ­hobby’s en uitgaan zijn beperkt. Vrienden zijn bijna alleen online te ontmoeten.

Om die reden roep ik de politiek op: doe de scholen op 1 maart helemaal open en láát ze open. Half open is half zo slecht en dus nog steeds niet de optimale ­situatie.

Zorg voor een lente van volle bloei

De ontwikkelingsachterstand pak je niet aan met half werk. Zorg in het curriculum tot de zomer­vakantie en ook het schooljaar 2021-2022 daarom voor specifieke aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Maak de gevoelens en gedachten waar de jongeren het afgelopen jaar mee hebben rondgelopen ­bespreekbaar. Schep een uitnodigend klimaat in de klas waar frustraties gezien en gehoord mogen worden.

In het nieuwe normaal kun je op school niet opeens terugschakelen naar het oude normaal, en doen alsof ze niét ruim twee maanden thuis hebben gezeten.

Als de jongeren weer helemaal naar school kunnen, gaan ze weer helemaal bloeien. Dan halen ze de stof vanzelf wel weer een keer in. Zorg voor een lente van volle bloei, voor de toekomst van onze jeugd, voor onze collectieve toekomst.

Lees ook:

Kabinet versoepelt voorzichtig voor jongeren

De somberheid en eenzaamheid onder jongeren is groot. Daarom laat het kabinet voorzichtig enkele restricties voor deze groep vieren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden