Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Leer jongens zich beter te uiten

Opinie

Marcel Roomans

Harvey Weinstein, wiens onlangs aan het licht gebrachte geschiedenis van vrouwenmisbruik een wereldwijde campagne tegen seksueel geweld ontketende. © EPA
Opinie

Volgens Marcel Roomans, onderzoeker agressie en cohesie, moet het onderwijs de misschien wel belangrijkste oorzaak achter aanrandingen en verkrachtingen aanpakken: mannen kunnen niet communiceren.

Mannen praten niet. Niet geleerd. Mannen uiten zich niet. Mannen mogen niet zeiken; moeten stoer zijn. Stoer doen en stoere mannentaal wordt jongens met de paplepel ingegoten. Zangkoren komen veel moeilijker aan mannen dan aan vrouwen. Vanwege onzekerheid! Dat geldt ook voor dansen. Eerst vier biertjes. Bij (echt)paren zien we eenzelfde fenomeen. Veelal praat de vrouw en zwijgt de man. Allemaal hetzelfde soort signalen. Jongens zitten in de knel en gaan niet zelden (te) stoere dingen doen zoals van bruggen afspringen en vlak voor een rijdende sneltrein oversteken. Onverantwoord gedrag.

Lees verder na de advertentie

Jongens moeten zich beter leren uiten. Die onzekerheid moet weg! School is de aangewezen plek. Gezien de ernst van de problematiek moet dat jong beginnen en lang doorgaan. Tot en met de puberteit. Het alom bekende kringgesprek moet stevig worden opgewaardeerd. Mannen willen die onzekerheden ook niet, maar verstoppen zich nog liever dan dat ze ‘afgaan’. Wie niet mee kan, raakt gefrustreerd en zwijgt; houdt zich in. Het effect is vergelijkbaar met de beroemde ballon die je onder water houdt. Dat gaat een tijdje goed. Het mannelijke libido doet de rest en zo is het wachten tot de bom barst.

Frustratie en agressie

Primatoloog Frans de Waal concludeerde bij (alle) zoogdieren dat het gevoel achtergesteld te zijn, leidt tot frustratie en agressie. Dat gedrag zou zelfs bij alle zoogdieren biologisch verankerd zijn. Ook dus bij de mens! Nogal een conclusie met een stevige maatschappelijke én politieke impact. Je leren uiten en leren communiceren moét! De samenleving zou er ten zeerste mee gebaat zijn. Het Filosofisch Kwintet 2015 wees al op het belang van leren praten én luisteren zonder te vervallen in het conflictgesprek. Dat moet beginnen bij de jeugd. Er ligt hier een prachtige taak voor het onderwijs. Persoonlijkheidsvorming, opwaardering van de kringgesprekken, bewustwording, met de belevingswereld van kinderen als startpunt.

Zie hier in ‘a nutshell’ de mogelijk belangrijkste oorzaak achter de talloze aanrandingen en verkrachtingen door mannen wereldwijd. Talloze jongens en mannen weten niet hoe zich te uiten, communiceren niet of nauwelijks. Het enorme probleem is terug te voeren tot de aap-op-de-rots gedachte en stoerheid die jongens met de paplepel wordt ingegoten. Maar de oplossing is er ook: gericht onderwijs in leren communiceren….een nieuw vak! Bij de Humanistische Schule in Fürth (Duitsland) is dit al het belangrijkste vak. 

Deel dit artikel