OpinieMinuut stilte voor Paty

Leefde profeet Mohamed in onze tijd dan verkoos hij Frankrijk boven Saudi-Arabië, dát moeten we jonge moslims meegeven

Demonstreer tegen vergiftigde terroristen met lange messen, niet tegen vrijdenkende tekenaars van spotprenten, zei ik tegen een aardige Syriër bij de demonstratie in Arnhem. Hij stelde mij de hamvraag die vandaag ook onder moslimkinderen leeft achter de minuut stilte waarmee zij op scholen in Nederland de aanslagen op de Franse docent Paty en slachtoffers in Parijs en Nice gaan gedenken: hoe eren wij de profeet Mohammed? Dus de vraag: hoe vinden wij onszelf?

Wáár vinden wij onszelf, zou de profeet antwoorden. Daar waar veiligheid en vrijheid omarmd worden. Leefde profeet Mohammed in onze tijd, dan verkoos hij Frankrijk boven Saudi-Arabië.

Want moslims hebben, zoals iedereen, naast de vrijheid van godsdienst ook de vrijheid van meningsuiting nodig om betekenis te hebben voor de schepping, zo reageerde de Syriër. De spijker op zijn kop. Zo’n man is als gastdocent een geschenk uit de hemel voor de lessen na de minuut van stilte. Alleen als het stiltemoment oprecht doorvoeld wordt, vormt het.

Weg uit Mekka

De man uit Syrië kan onze moslimkinderen vertellen hoe hun profeet Mohammed 1400 jaar geleden een veilige toevlucht zocht voor zijn volgelingen – weg van Mekka, waar de moslims werden gefolterd , weg uit Saudi-Arabië dat als onvrij land ook nu nog mensen behandelt als slaven.

Waarheen dan? De profeet Mohammed adviseerde zijn volgelingen te emigreren naar Ethiopië, waar een christelijke koning de vrijheid omarmde van meningsuiting en van godsdienst. Moslims beledigen

Jezus, wierpen zijn adviseurs tegen, maar het staatshoofd deed het toch, meteen al in het eerste jaar van de Openbaringen.

Heftige materie

Het antwoord op de hamvraag van de klas ‘hoe eren wij de profeet Mohammed?’ is: de schepping eren, goed leven, denkkracht brengen, cultuur creëren. Daarvoor zijn veiligheid en vrijheid nodig. We zien dit in het Andalusië van destijds en dat lijkt in de verste verte niet op wat de salafistische organisaties en hun predikanten moslims opdringen: het gif om uit haat soldaten te maken die grondgebied voor hen bevechten, met de profeet als misbruikt wapen.

De salafisten, zeg ik. Want wij moeten dit scherp in het vizier houden. Laten wij het niet breder maken dan het is; in Nederland noemen wij de terroristen tegenwoordig islamistisch en die s erbij is winst. Die vertelt dat wij in de gaten krijgen dat dit om macht gaat, met misbruik van het geloof. Nu gaat het om de volgende stap: laten wij de hagel verruilen voor het gericht in het vizier krijgen dat het gaat om salafisten die de vrijheid van meningsuiting misbruiken om moslims te bedriegen richting dood en verderf.

Dus dat is heftige materie voor onze scholen, voor kinderen die hun identiteit zoeken. Dat gaan we niet redden met alleen een Arnhemse Syriër. Daar hebben wij heel veel wijze moslims voor nodig, in en rond de school: de schoolleiders, de ouders en alle docenten burgerschap, maatschappijleer, aardrijkskunde en geschiedenis.

Mensen verder brengen

Maar ook leraren Nederlands en Frans. Niet één minuut, maar een heel jaar. En niet alleen dit jaar, maar een hele schoolperiode.

Leren, het is waar de profeet Mohammed toe geroepen werd, toen hij het eerste gebod kreeg: leer als schepsels van God – geschapen naar Zijn evenbeeld – de schepping kennen, wees vrij de natuurwetten te ontdekken en begrijp dat alle mensen uiteindelijk broers en zussen zijn; met Adam en Eva/Hawwā als voorouders.

Onze man uit Syrië beaamde dit, in Arnhem op het Gele Rijdersplein bij een demonstratie die uit de richting is. Hij zag dat hij heeft gedaan wat de profeet zou doen: op reis gaan om de veiligheid en vrijheid te vinden die hij nodig heeft om met zijn handen het werk te verrichten voor een eerlijke samenleving, met zijn hart zijn naasten hulp te bieden en met zijn geest mensen verder te brengen.

Hij knikte mij toe. Hij weet het, hij mag er zijn.   

Lees ook:

Ministers roepen scholen op stil te staan bij moord op Paty

Het kabinet roept scholen en leraren op maandag - net als in Frankrijk - stil te staan bij de moord op de Franse leraar Samuel Paty.

Laat docent niet alleen om de vrijheid te verdedigen

In een gemiddelde middelbare schoolklas heb je niet pakweg 25 leerlingen voor je neus, maar 25 verschillende gezinnen, families, culturen, opvoedingspatronen. Er zit verwaarlozing in de klas, ruzie, verdriet, scheiding, ziekte.En al die verschillende rugzakken worden gedragen door pubers met een onvolgroeid, maar zelfbewust brein die allemaal in de contramine zijn.

Bespreek de aanslag op leraar Paty in elke les, niet alleen bij burgerschap

De moord op de Franse leraar Samuel Paty zou op Nederlandse scholen moeten worden besproken. Maar niet alleen tijdens de lessen burgerschap, zegt Saro Lozano Parra, promovendus onderwijsfilosofie aan de Universiteit Utrecht en docent geschiedenis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden