null Beeld

CommentaarKLM

Lastige toekomst voor kleinere KLM

De KLM had zich het jubileumjaar anders voorgesteld, maar de honderdjarige ziet zich gedwongen door stilstaande vliegtuigen en zware verliezen een ongekend zware bezuinigingsoperatie door te voeren. De cijfers onderstrepen de rauwe werkelijkheid van de grootste crisis – in vredestijd – in de geschiedenis van de luchtvaart en voor de KLM, stelde topman Pieter Elbers vast.

Net als alle luchtvaartmaatschappijen ter wereld moet de KLM snijden in het personeelsbestand en de kosten. Het bedrijf zal op korte termijn wel overleven, maar weet dat de coronacrisis mogelijk nog lang veel invloed kan hebben op het reisgedrag van de klanten. De weg naar herstel is daarom lang en uiterst onzeker, hoe grondig de KLM-directie nu ook van plan is in te grijpen. Voor de coronacrisis telde het bedrijf 33.000 voltijdsbanen, bij het sterk krimpende netwerk van vluchten blijven er straks nog maar 28.000 over.

Het kabinet heeft eisen gesteld

Waarmee de onderhandelingen met vakbonden moeten beginnen over de uitwerking van reorganisaties bij het vliegend- en grondpersoneel en over de bijbehorende sociale plannen. De KLM-directie kan daarbij niet helemaal haar eigen gang gaan. Het kabinet heeft eisen gesteld op het gebied van arbeidsvoorwaarden, toen het pakket aan staatssteun met 3,4 miljard euro aan leningen en garanties werd toegekend. De inkomensverschillen binnen de KLM zijn zeer groot en de politiek hanteerde als voorwaarde aan het steunpakket dat de best betaalden in het bedrijf het meest moeten bijdragen aan de noodzakelijke kostenbesparing.

De vliegers, die soms meer dan tweeënhalve ton verdienen in hun cockpit, kunnen daarom een salarisdaling van zo’n twintig procent verwachten. Hun vakbond, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, zegt dat niet zomaar te pikken op grond van de overheidsvoorwaarden. De VNV eist vrije onderhandelingen met de werkgever over arbeidsvoorwaarden, zoals dat gebruikelijk is. De vakbonden die het minder goed betaalde personeel vertegenwoordigen hebben geen bezwaren tegen het overheidsdictaat over de salarissen.

De pilotenbond mag dan puur principieel wel een punt hebben over het recht op een vrij arbeidsvoorwaardenoverleg, maar zal toch ook moeten toegeven dat salarisreductie redelijk is nu de KLM in zulk zwaar weer terecht is gekomen dat het pompen of verzuipen wordt. Zeker voor de duur van de crisis, totdat de leningen door de KLM zijn terugbetaald, liggen ingrepen in bestaande arbeidsvoorwaarden bedrijfsbreed voor de hand.

De eisen die de overheid stelde aan het pakket van miljardenleningen zijn nu eenmaal volstrekt terecht. Dat geldt zowel voor de voorwaarden over salarissen als voor de eis om de KLM duurzamer te maken.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden