null

OpinieFietsen

Laat e-bikers weer echt fietsen, dat is veiliger en gezonder

Beeld

Heeft de elektrische fiets ons eigenlijk veel goeds gebracht? Mike Meeles, lezer uit Leiden en lid van de Fietsersbond, zet er vraagtekens bij, wijzend op het groeiend aantal verkeersdoden onder fietsers.

Een anekdote. Toen de automobilist groen licht kreeg en optrok, schoot een fietser (zeventig plus) naast hem vlak voor de auto linksaf. Bij het volgende stoplicht suggereerde de automobilist om de volgende keer toch de hand uit te steken. “Joh”, antwoordde de dame, “deze fiets gaat zo hard, je dacht toch niet dat ik m’n stuur ging loslaten?”

Treffender kun je de problemen van elektrisch fietsen nauwelijks schetsen: snelle en stille tweewielers, onvoldoende beheersing en kans op zelf veroorzaakt eigen letsel alsmede schade bij anderen. In 2020 zijn 13 procent méér fietsers overleden in het verkeer dan het jaar ervoor. Misschien ook door het groeiende gebruik van e-bikes? En we waren zo blij met innovaties waardoor minder sportieve mensen uit de auto stapten, we langere afstanden konden overbruggen en sneller bij (werk-)afspraken konden komen.

Maar mede door het succes zijn e-bikes doorontwikkeld. In het begin hadden ze motoren die 20 Nm (Newtonmeter) leverden en – zelfs volgens de handel – voor vlak Nederland voldoende waren. Nu begint het bij 40 Nm. En met 85 Nm tik je al in drie slagen de 25 km-ondersteuningsbegrenzing aan. Het volgende niveau is de speedpedelec, officieel een brommer waar de begrenzing pas bij 45 km per uur aangrijpt. Handig voor het woon-werkverkeer. Maar waarom deze elektrische trapbrommer door de provincie Utrecht wordt meegenomen in haar actie Ik fiets en door nota bene de Fietsersbond wordt omarmd, is een raadsel.

Trapbrommers

Langzamerhand worden namelijk de kwalijke kanten van de tweewieler-elektrificering zichtbaar. Het huidige acceleratievermogen kan zeker niet iedereen aan, onder meer vanwege verminderd reactievermogen. Jongeren op bikes weten er wél raad mee. De verschillen worden op de fietspaden dus steeds groter. En dat wordt nog erger wanneer elektrische trapbrommers – soms – op het fietspad mogen (omdat speeders klagen over hun veiligheid op de weg).

En is fietsen zo nog wel gezond? Soms hoef je alleen de pedalen in beweging te zetten en de motor doet de rest; observeer maar eens maaltijdbezorgers. Weg gezondheidswinst. Kijk ook naar al die accu’s en stroomopwekking. Bovendien heeft de elektrificering een maatschappelijk denivellerend effect – e-bikes zijn duur – wat op het schoolplein inmiddels zichtbaar is. En trouwens: waarom jeugd op een e-bike?

Tijd dus voor regulering. Nummerborden zijn door gebrek aan handhavingscapaciteit zinloos. Via gps aangestuurde begrenzing pikken fietsers niet. Blijft over constructie-eisen voor vermogen en het gewicht van elektrische tweewielers. Zodanig, dat e-bikers veilig een hand kunnen uitsteken voor het afslaan en dat ze weer echt kunnen fietsen. Dit aangevuld met adviezen over gezondheidswinst van (echt) fietsen.

Lees ook:

Alleen in fietsland Nederland stijgt het aantal verkeersdoden: ‘Maak het verkeer weer prioriteit’

Het aantal verkeersdoden daalde de afgelopen tien jaar in alle EU-landen, behalve in Nederland. Het volgende kabinet moet flink investeren om dat te veranderen, vinden verkeersorganisaties.

‘Hardrijdende jongeren en onhandige ouderen maken de e-bike gevaarlijk’

Is de oprukkende e-bike een zegen? ‘Niet voor wie nog prima op een gewone fiets kan.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden