null Beeld

Brief van de hoofdredactieCees van der Laan

Krantenbezorgers zijn verdraaid moeilijk te vinden

Cees vander Laan

Op mijn stukje van vorige week over de haperende bezorging heb ik veel mails gekregen van lezers. Zoveel dat ik besloten heb ook deze keer aandacht te besteden aan deze achilleshiel van de krant. De reacties stemden over het algemeen niet vrolijk. ‘Ik ben verknocht aan de papieren krant maar sta nu op het punt toch een digitaal abonnement te nemen, hoewel ik een grondige hekel heb aan digitaal lezen’, luidde de reactie van Aly Kremer uit Zwolle.

Van diverse lezers kreeg ik op mijn kop, omdat ik in mijn vorige stukje niets had geschreven over de honorering van de krantenbezorgers. Volgens hen is dat één van de hoofdoorzaken van het grote tekort aan bezorgers, niet alleen bij DPG Media maar ook bij die andere grote uitgever, Mediahuis (NRC, De Telegraaf en regionale kranten). ‘Bent u wel serieus, meneer Van der Laan? In het hele stuk over het probleem van de bezorging van de krant helemaal NIETS over het salaris dat deze (klaarblijkelijk) essentiële mensen ontvangen voor hun arbeid?’, schrijft Selma Falk uit Oosterbeek. ‘Maak de beloning aantrekkelijker, dat zou wel eens kunnen helpen. Krantenbedrijven verdienen genoeg, besteed de winst ook aan deze mensen’, schrijft Ton de Lange uit Koog aan de Zaan.

Er spelen ook andere zaken mee

Inderdaad moet een fatsoenlijke honorering voor de bezorger wat mij betreft onderdeel zijn van de oplossing. Ik kan alleen niet beoordelen of het de oorzaak is of één van de oorzaken van het tekort aan bezorgers. Er spelen ook andere zaken mee, zoals de arbeidsomstandigheden (heel vroeg uit bed, weersomstandigheden, vervoer, complexiteit van het werk) én de aantrekkingskracht van andere bezorgdiensten (pakjes, boodschappen, eten) waar je op andere tijden kunt werken, zoals ’s avonds. Een economische wet zegt echter ook dat er meer betaald moet worden waar een tekort is. Nu er in diverse sectoren grote vraag is naar personeel zie je de salarissen stijgen voor bijvoorbeeld lassers, IT’ers, chauffeurs, bouwvakkers. ‘Verhoog de beloning met vijftig procent en de bezorgers stromen toe’, meent Felix van der Laar, oud-krantenbezorger en lezer van de krant.

Een andere ergernis is de klantenservice, die klachten over haperende bezorging behandelt. Oud-hoofdredacteur Jaap de Berg schrijft: ‘Wat ook verbaast, is dat op een telefonische melding gereageerd wordt met de boodschap dat je een link krijgt toegestuurd om de digitale krant op te roepen. Maar als je dat doet, meldt een telefoonstem dat het wegens een technisch mankement helaas niet mogelijk is om de link te versturen.’ Lezer Willem van Ieperen: ‘De indruk bestaat dat klantenservice zich verschuilt achter een ‘voorraad dooddoeners voor klagende klanten’ om vervolgens abonnees af te schepen.’

Tekort aan personeel

Ik ben er honderd procent van overtuigd dat klantenservice haar uiterste best doet klanten te woord te staan en te helpen. Maar ook dit bedrijfsonderdeel kampt met een tekort aan personeel vanwege de toename aan bezorgklachten en de uitdagende arbeidsmarkt, begrijp ik van directeur Ruud Bijl. Er wordt ontzettend hard gewerkt om mensen te werven, de problemen op te lossen en onze klanten te woord te staan. “Maar als de krant niet is bezorgd en ook niet nabezorgd, wordt het voor onze medewerkers lastig om toch de klant tevreden te stellen”, vertelt Ruud Bijl.

Duidelijk is dat we deze problemen bij distributie en klantenservice niet meteen kunnen oplossen. Hoewel Aly Kremer het niet ideaal vindt, is de krant digitaal lezen wel een goed alternatief. Probeer het in ieder geval.

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden