Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

KLM los van Air France? Dat is geen uitweg

Opinie

Trouw

Twee vliegtuigen naast elkaar. Een van KLM en een van Air France. © EPA
Commentaar

Sommige Kamerleden spreken in het parlement als het over de KLM gaat graag liefdevol over de Nederlandse zwaan, naar analogie van de KLM-reclame, of over de blauwe vogel. Dit om maar te illustreren dat de relatie tussen de politiek en de nationale luchtvaartmaatschappij veel meer is dan een zakelijke. Een nationale luchtvaartmaatschappij heeft iets van doen met nationaal prestige en Nederland aan de top.

Deze politici moeten zich de afgelopen dagen groen en geel hebben geërgerd. Terwijl het Nederlandse deel van Air France/KLM profiteert van de florissante ontwikkelingen in de luchtvaartsector, dreigt het bedrijf als geheel in uitermate zwaar weer terecht te komen door de almaar voortdurende arbeidsconflicten bij de Franse tak van het concern. Dit weekeinde culmineerde het conflict in het aangekondigde vertrek van de hoogste baas van Air France/KLM, Jean-Marc Janaillac. Hij nam een gok door het personeel te vragen hem te steunen in het conflict met de bonden en verloor.

Lees verder na de advertentie
De uitweg is een bevredigende oplossing vinden voor de slepende sa­la­ris­con­flic­ten

Het aangekondigde vertrek werd gevolgd door de mededeling van de Franse minister van financiën en economische zaken, Bruno Le Maire, dat de Franse staat, mocht de nood aan de man komen, Air France/KLM financieel niet te hulp zal komen. Het gevolg was een dramatische waardedaling van het aandeel in het Frans/Nederlandse luchtvaartbedrijf.

Le Maire had natuurlijk gelijk en zou ook een voorbeeld moeten zijn voor de Nederlandse politiek. De tijd dat nationaal belang en nationale luchtvaartmaatschappij samenvielen ligt achter ons, mooie beeldspraak over zwanen en blauwe vogels ten spijt. KLM heeft echter wel grote economische waarde, net als Air France in de Franse context. De luchtvaartmaatschappij is in de Amsterdamse regio een uiterst belangrijke werkgever, dus is er een belang gediend bij overleving.

Pleiten voor een splitsing van de luchtvaartmaatschappijen om het voortbestaan van de KLM meer kans te geven is echter pure luchtfietserij. Nederlandse politici mogen het besluit uit 2004 dan wel zien als een fusie, in feite nam Air France destijds de KLM, dat een zeer twijfelachtige toekomst had, over. Een scheiding is alleen mogelijk in het onwaarschijnlijke geval (waarom zou Air France dat toestaan?) dat een andere grote maatschappij bereid is KLM uit de huidige combinatie uit te kopen.

Vooralsnog is er één uitweg uit de ernstige crisis, die de maatschappij nu meemaakt. Dat is een bevredigende oplossing vinden voor de slepende salarisconflicten. Het personeel van Air France zal zich ervan bewust moeten worden dat kostenbeheersing, dus een gematigd salaris, de enige weg is om te overleven in de huidige luchtvaartsector. Zo niet, dan is er eigenlijk geen alternatief. 

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren vindt u via trouw.nl/commentaar.

Lees ook: Kan KLM eigenlijk wel zonder Air France?

De stakingen bij Air France gaan door. De Franse minister Bruno Le Maire waarschuwde zelfs voor een naderend einde van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie. Hoe komt het bedrijf de crisis te boven?

Deel dit artikel

De uitweg is een bevredigende oplossing vinden voor de slepende sa­la­ris­con­flic­ten