OpinieKlimaat

Klimaatcampagnes? Het is tijd voor beleid

Klimaat, klimaat, klimaat en biodiversiteit, de kranten staan er vol mee op de rand van het nieuwe decennium.

 De overheid wil dat mensen zich bewust worden van hun ecologische impact, zodat ze bereid worden hun gedrag aan te passen. Bij mij is dat gelukt: ik heb geen auto, eet geen vlees meer, doe een trui aan als het kouder wordt. Ik scheid het afval minutieus, neem een eigen koffiebeker mee naar mijn werk, raap plastic in mijn straat en ben gestopt met vliegen. Verder droom ik van een onleefbaar klimaat, uitgeroeide insecten (de basis van de voedselketen) en plastic soep. Ik ben zeer bezorgd over onze planeet en kan daarmee concluderen dat de bewustzijnscampagne perfect geslaagd is.

Nu liep ik bij winterse waterkou door een reguliere winkelstraat in het stadscentrum. Alle winkeldeuren stonden open en toen ik ergens binnenstapte, omringde de warmte me al in de deuropening. In de tuinwinkel stonden planken vol vrolijk gekleurde Roundup (effectief in het uitroeien van bijen en insecten) en ik kom weer met een tas vol plastic thuis. Er is geen ontkomen aan, ik kan wel huilen. Niemand wil dit veroorzaken maar winkelier, boer noch consument kan dit in zijn eentje doorbreken. De tijd van bewustwording is ruimschoots voorbij, het is tijd voor beleid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden