null

OpinieBeroepsonderwijs

Kijk naar de echte problemen in het mbo en niet naar een scholenranglijst

Beeld Anita Huisman

Nu in coronatijd de mbo-scholier hard getroffen wordt, is het tijd alle scholen een pluim te geven, zegt Noah Hajji.

‘De lockdown laat bij mbo’ers de meeste littekens achter’, kopte deze krant op 13 januari. Het artikel liet zien dat er grote problemen zijn in het mbo, iets waar wij ons als JOB, jongerenorganisatie voor het beroepsonderwijs, ook grote zorgen om maken. De balans kan middenin een lockdown nog niet worden opgemaakt, maar uit gesprekken met studenten komt naar voren dat er na deze crisis waarschijnlijk grote leerachterstanden zijn. Ook het enorme tekort aan stageplekken baart ons grote zorgen.

Scholen proberen zich in allerlei bochten te wringen om onderwijs aan te bieden, zoals ook te lezen viel in het artikel. Hoe wrang is het dan als je als mbo-instelling onderaan staat in de opgestelde ranglijst van de Keuzegids mbo, die op dezelfde dag werd gepubliceerd als het artikel. Deze keuzegids heeft als doel studenten te informeren over de verschillende opleidingen binnen het mbo. De makers trachten dit te doen met een ranglijst gebaseerd op verschillende indicatoren, waardoor sommige scholen het predicaat ‘Beste mbo-instelling’ kunnen verdienen. Eén van die indicatoren is de JOB-monitor, het grootschalige onderzoek dat wij uitvoeren onder alle mbo-studenten in Nederland. Afgelopen editie deden ruim 260.000 mbo-studenten mee.

Verschillen in studentenpopulatie

Vanuit het JOB zijn we fel tegenstander van ranglijstjes van onderwijsinstellingen zoals die in de Keuzegids worden gepubliceerd. Als belangenbehartiger weten we dat mbo-instellingen sterk verschillen in de samenstelling van hun studentenpopulatie. Een ROC met meer dan 20.000 mbo-studenten biedt onderwijs aan veel meer verschillende groepen studenten dan een kleine vakschool met 1000 studenten.

Je mag van beide scholen verwachten dat zij hun best doen om goed onderwijs te leveren, maar het is appels met peren vergelijken als je ze naast elkaar legt. Het is nooit bedoeld om goed scorende scholen een pluim te geven en andere in een kwaad daglicht te zetten.

Het artikel in Trouw laat nog maar eens zien dat er op dit moment andere, grote problemen spelen in het mbo. Hoe zorgen we ervoor dat elke student thuis een goede werkplek heeft om lessen te kunnen volgen? Kunnen we met alternatieven komen voor praktijklessen zodat studieachterstanden worden ingehaald? Hoe lossen we het stagetekort op? Laten we ons daar mee bezighouden, en een pluim uitdelen aan àlle scholen die zich op dit moment inzetten voor de 500.000 mbo-studenten in Nederland.

Lees ook:

De lockdown laat bij mbo’ers de meeste littekens achter

Leerachterstanden, stagetekorten en gebrek aan sociale interactie: voor het mbo is dit coronajaar een ramp, met name voor de kwetsbare studenten. De vrees is dat de achterstanden tijdens de tweede lockdown toenemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden