De vraag van Monic

Kan dat, de dubbele pet van Yvon Jaspers?

Monic Slingerland is chef Opninie van Trouw. Beeld Leo Lanser

Wie komt meer op voor de belangen van boeren: Marc Calon, voorzitter van de agrarische koepel LTO Nederland, of tv-presentatrice Yvon Jaspers? 

De laatste is duidelijk over haar missie. Ze wil de mens achter de boer laten zien, niet alleen de mens die snakt naar een levensgezel, maar ook een mens die op het erf ploetert, tegengewerkt wordt door regels van de overheid en vooral, die liefde heeft voor het vak, voor de koeien, geiten en varkens, of voor de boerenkool of bloemen. Dat doet ze met maar liefst twee tv-programma’s. ‘Naast Boer Zoekt Vrouw’ heeft ze sinds mei dit jaar het programma ‘Onze Boerderij’. Hierbij staat niet de boer centraal, maar het bedrijf.

Boervriendelijk

In Onze Boerderij wil Jaspers laten zien hoe mooi en hoe lastig het is om een boerderij te runnen. De insteek is boervriendelijk. Wanneer de Vara of de VPRO het programma zouden maken, zag het er vast anders uit. Geen romantisch beeld van een erf met een tafel met roodbont kleedje en wat rondscharrelende kippen, maar propvolle stallen met 7000 varkens of 200.000 vleeskuikens.

Boeren in Nederland hebben veel te danken aan Yvon Jaspers als het gaat om hun imago. En helaas voor Marc Calon lieten veel van de geïnterviewde boeren in Trouws peiling de Staat van de Boer weten dat ze zich niet of nauwelijks vertegenwoordigd voelen door hun eigen koepel.

Maar Yvon Jaspers wordt niet betaald door de boeren. Zij krijgt haar salaris van de KRO-NCRV. En die hebben geen speciale verwantschap met de agrarische sector. Zo hoort het ook, de publieke omroep moet onafhankelijk zijn, zelf de inhoud van de programma’s bepalen en zich niet met geld laten verleiden om een bepaalde boodschap te brengen. Die mogen dus ervoor kiezen om een romantisch beeld van het boerenbedrijf te schetsen, waar een andere omroep misschien op dierenwelzijn zou focussen.

Vorige week onthulde Trouw-journalist Hans Marijnissen dat Yvon Jaspers sind 2015 ook werkt voor het grootste veevoederbedrijf van Europa, ForFarmers. Haar opdracht daar: werken aan het imago van boeren en het boerenleven in Nederland. Jaspers en ForFarmers doen daar in het geheel niet geheimzinnig over.

Een-tweetje

Op de website trotsopboeren.nl staat duidelijk dat Jaspers voor hen werkt. Wat wel te denken geeft, is het interview dat ze heeft met de leiding van ForFarmers. In de tekst bij het filmpje staat dat Jaspers ‘boven tafel krijgt’ hoe het zit met de beursgang van het bedrijf. Vast een een-tweetje, denk je dan.

Haar eigen omroep heeft toestemming gegeven voor deze bijbaan, maar het Commissariaat voor de Media gaat de zaak toch uitzoeken. Regel bij de publieke omroep is dat er geen belang mag zijn bij de sector waar het programma zich op richt. En daar kan in dit geval sprake van zijn. Want kan Jaspers kritisch zijn in Onze Boerderij als er een misstand is bij ForFarmers?

Wat vindt u: moet Yvon Jaspers stoppen met haar werk voor ForFarmers, of kan die dubbele boerenpet geen kwaad?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. 

Monic Slingerland is chef opinie van Trouw. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden. Lees hier ons hele dossier.

Lees ook:

Hoe onafhankelijk is Yvon Jaspers?

Nederlandse boeren keren de traditionele belangenorganisaties de rug toe en zien in Yvon Jaspers het nieuwe boegbeeld. Maar is ze dat wel, met een contract van een multinational in veevoer?

Commissariaat voor de Media eist opheldering over rol Yvon Jaspers

Het Commissariaat voor de Media gaat onderzoek doen naar de afspraken tussen publieke omroep KRO-NCRV en tv-maker Yvon Jaspers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden