Opinie Randstad

Kabinet, kijk naar het ­totale landsbelang en investeer in hogesnelheidsverbinding

Verbind de provincies met de Randstad via hoge-snelheidslijnen, bepleiten Karin Straus en Silvio Erkens van VVD Limburg.

In de provincie bestaat allang het gevoel dat in de Nederlandse politiek gedacht wordt dat Nederland bij de Randstad ophoudt. Grote investeringen landen eigenlijk ­altijd in de Randstad, waardoor het verschil met elders groeit en het economische potentieel van de provincies onbenut blijft.

Deze Prinsjesdag zal in het teken staan van enorme investeringen in de BV Nederland, vooral in infrastructuur. Ervan uitgaande dat de NOS het goed heeft, vloeien de euro’s weer naar de Randstad, in de vorm van het doortrekken van de Noord-Zuidlijn en lightrail-verbindingen. Waarom niet eens naar Nederland als geheel kijken?

De problemen in de Randstad – zoals het dichtslibben van wegen, gebrek aan bouwruimte en onbetaalbare huizen – zijn de kansen in de provincie. Daar zijn de woningen nog betaalbaar, is er ruimte om te bouwen en beleef je de natuur. Voor jongeren is er echter weinig perspectief. Zij trekken naar de Randstad en laten vergrijzende, krimpende dorpen achter. De reistijd is vaak te lang om heen en weer te pendelen.

Het kabinet moet waken voor symptoombestrijding. Het aanleggen van lightrail (sneller dan tram, lichter dan trein) en het doortrekken van de Noord-Zuidlijn halen slechts een paar minuten van de reistijd af voor de mensen die nu al een goede ov-verbinding hebben. We moeten weer groot durven denken. De Deltawerken, die met onze huidige mentaliteit de tekentafel niet ontstegen zouden zijn, bleken een gouden zet en veranderden Nederland definitief. Dat kunstje kunnen we herhalen met het personenvervoer.

Eén economische regio, voordelig voor álle Nederlanders

Goed functionerende hogesnelheidstreinen kunnen, net als in bijvoorbeeld Japan, ons land fundamenteel veranderen. Als we de provincies via ­deze lijnen met de Randstad verbinden dan zou dat grote problemen helpen ­oplossen in zowel provincie als de Randstad. De betaalbare woningmarkt in de provincie wordt opengesteld voor mensen die werken in de Randstad, terwijl de mensen in de provincie toegang krijgen tot de banenmarkt van de Randstad. De provincies zullen niet meer leeglopen en de Randstad zal minder tegen de grenzen van haar succes aanlopen.

Een voorbeeld. De afstand tussen Sittard-Geleen en Amsterdam-Zuid is circa 200 kilometer. Japanse hogesnelheidstreinen halen 320 km per uur. Met een aantal tussenstops kan de inwoner van Sittard dus in minder dan 1 uur vanaf station Amsterdam-Zuid naar het werk gaan. De prijs per vierkante meter voor woningen is rond de 2.000 euro in Sittard-Centrum en 5.000 euro in Amsterdam. Deze infrastructuur zal Nederland dus eindelijk verbinden als één economische regio, voordelig voor álle Nederlanders. Het integreren van ons hele land in één economische regio zal goed zijn voor de werkgelegenheid in de provincies en daarmee ook voor de overheidsfinanciën.

De investeringen zullen hoog zijn, maar daar staat een groot aantal voordelen tegenover. De woningmarkt zal van het slot gaan, het leefklimaat zal voor veel Nederlanders verbeteren doordat de drukte afneemt in de Randstad en er minder files zijn. Daarnaast zal het ook zeer positief uitpakken voor het klimaat, aangezien veel mensen de auto kunnen laten staan en juist voor de snelheid van het openbaar vervoer gaan kiezen – een keuze die zij nu niet of nauwelijks hebben. Ook politiek zal het de polarisatie laten verminderen tussen Randstad en provincie.

Dit plan biedt dus niet alleen grote voordelen voor Nederlanders in de provincie, maar ook voor de Randstedelingen. Dit vergt lef en groots denken, en het durven kijken naar de potentie van ons hele land. Kabinet, kijk naar het ­totale landsbelang en investeer in deze hogesnelheidsverbindingen nu we de kans hebben om dit te doen. Als u dit doet, bent u inderdaad een regering van álle Nederlanders en schrijft u geschiedenis.

Lees ook:

Zorg dat de woningvraag van vandaag niet de leegstand van morgen is

De Randstad barst dan misschien uit z’n voegen, in de rest van Nederland is nog voldoende ruimte te vinden voor huisvesting. Het is zaak om meer balans terug te brengen in de woningmarkt, bepleit Monique van Haaf, gedeputeerde in Overijssel.

De hoge ambities van Duitsland

Belangrijke knooppunten rond steden als Frankfurt, Hamburg, Keulen en München gaan op de schop en worden uitgebreid. De trein speelt een belangrijke rol in de plannen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden