OpinieKerk en samenleving

Je hoort en ziet haar niet, de katholieke kerk in Nederland

In deze tijd van klimaatverandering, racisme, corona en bezinning verwacht je juist betrokkenheid van de katholieke kerk bij de samenleving. Maar docent levensbeschouwing en schoolopleider Peter van Lange aan het Bonhoeffer College hoort slechts ‘stilte aan de overkant’.  

‘PKN wil de komende jaren zichtbaarder worden’, meldt de krant (Trouw, 20 juni). De Protestantse Kerk in Nederland wil zich in het publieke debat meer laten horen rondom thema’s als sterven en dood, klimaat, migratie, polarisatie en zingeving.

In deze tijd van klimaatverandering, van racisme (Black Lives Matter), van eenzaamheid en van herbezinning op een samenleving na de coronatijd, verwacht je ook van de katholieke kerk een betrokkenheid bij en een zichtbaarheid in de Nederlandse samenleving. Zo namen de Amerikaanse bisschoppen na de dood van George Floyd duidelijk wél stelling tegen racisme. Paus Franciscus bad tijdens zijn wekelijkse algemene audiënties voor Floyd. Hij gaf hierbij aan dat we “geen enkele vorm van racisme of uitsluiting tolereren of onze ogen sluiten en beweren dat we de heiligheid van alle mensenlevens verdedigen”. Maar niets van dat alles vanuit de rooms-katholieke kerk in Nederland. De bisschoppen reageren niet of nauwelijks en zijn niet op een betekenisvolle manier zichtbaar in het publieke domein.

Als christen heb je juist in deze tijd een duidelijke boodschap vanuit het christelijk geloof: ieder mens is er één, en ieder mens is uniek. Je staat voor de waarde van het menselijk leven dat – ook in Nederland – nogal eens geschonden wordt vanuit racistisch getinte uitspraken en handelingen.

Rentmeesterschap

Daarnaast heeft de kerk met betrekking tot het (niet goed) omgaan met de aarde het principe van rentmeesterschap. We hebben de aarde met alles erop en eraan in bruikleen gekregen van de Schepper en moeten hier op een zorgzame en verantwoordelijke manier mee omgaan. De aarde is niet van ons, we hebben haar in bruikleen.

Als voetballiefhebber hoorde ik voor het eerst de oneliner van supporters ‘Het is stil aan de overkant’. Trek ik ­deze metafoor door naar de rk kerk in Nederland, dan zie ik dat die al lang niet meer in het middelpunt van de samenleving staat. Die zit meer in de dug-out van het speelveld verborgen onder een aantal trainingsjacks, bang of niet in staat om in te vallen op het speelveld van onze samenleving.

Als katholiek in Nederland voel ik mij meer verbonden met de uitspraak van Ramses Shaffy in zijn nummer ‘We zullen doorgaan’. We zullen doorgaan in een loopgraaf zonder licht, zingt hij.

Het licht van de katholieke kerk in Nederland is in dit verband in ieder ­geval ver te zoeken.

Lees ook:

Wat de kerk kan leren van de Netflixserie ‘Queer Eye’

Deze week bepaalde het Amerikaanse Hooggerechtshof dat homo’s en transgenders niet vanwege hun seksuele oriëntatie ontslagen mogen worden. Amerikaanse nieuwssites noemden de uitspraak groundbreaking.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden