De infrastructuur in Zeeland laat ernstig te wensen over, vindt Evert Meijers. De provincie wordt afgescheept met een fietspad hier en daar.

OpinieInfrastructuur

Is Zeeland te ver? Investeer dan in bereikbaarheid

De infrastructuur in Zeeland laat ernstig te wensen over, vindt Evert Meijers. De provincie wordt afgescheept met een fietspad hier en daar.Beeld EPA

De verplaatsing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen gaat niet door. Compenseer Zeeland door de Westerscheldetunnel tolvrij te maken, bepleit Evert Meijers, universitair hoofddocent aan de Technische Universiteit Delft.

Het kabinet komt terug op zijn besluit om de marinierskazerne van Doorn te verplaatsen naar Vlissingen. Er wordt nagedacht over compensatie voor Zeeland, dat al tientallen miljoenen heeft geïnvesteerd en dat een welkome bron van werkgelegenheid aan zijn neus voorbij ziet gaan. Dat terwijl er al een uittocht van overheidsdiensten heeft plaatsgevonden. De belangrijkste reden is dat de mariniers zelf niet willen, waardoor een leegloop van het korps dreigt.

Die onwilligheid komt doordat Zeeland ‘te ver’ is. De mariniers zijn vaak van huis en willen dan hun vrienden, kennissen en familie niet missen als ze thuis zijn. Hun partners hebben ook een baan en vanuit Doorn kun je vele malen meer banen bereiken dan vanuit Vlissingen. Wanneer mensen honkvast zijn, is bereikbaarheid essentieel.

Het werkelijke probleem van Zeeland is dan ook niet de werkgelegenheid – al is de keus in banen voor werkzoekenden niet groot. De bereikbaarheid is het probleem. In tegenstelling tot andere provincies, ben je bijna wel verplicht om in Zeeland te wonen als je er wilt werken.

Het is te hopen dat Zeeland en Vlissingen zich ter compensatie niet laten afschepen met een paar banen hier en daar. Die zullen het verschil niet maken. Een verbetering van de verbindingen met de Randstad, Brabant en Vlaanderen brengt een veelvoud aan extra banen binnen bereik.

Zeeland wordt afgescheept met een fietspad

Op het gebied van bereikbaarheid heeft de overheid, zowel Rijk als provinciebestuur, heel wat boter op het hoofd. Het is onvoorstelbaar dat een treinreis van Vlissingen naar Rotterdam tegenwoordig twintig minuten langer duurt dan vijftig jaar geleden. Cruciale wegverbindingen over de dammen naar de Randstad – enkelbaans in Zeeland – zijn, of worden binnenkort, afgewaardeerd tot wegen waar maximaal tachtig kilometer per uur mag worden gereden. Bij nieuwe rijksinvesteringen in infrastructuur en transport wordt Zeeland afgescheept met een enkel fietspad.

Het grootste pijnpunt is ongetwijfeld de tol voor de Westerscheldetunnel. Terwijl in de rest van het land iedereen vrijelijk gebruik kan maken van een veelheid aan verbindingen, wordt er in Zeeland tol geheven voor wat ook nog eens de enige verbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Zeeland en Nederland is. Een toch al kleine arbeidsmarkt wordt zo nog verder gefragmenteerd. Vanuit Vlissingen werken ‘aan de overkant’ kost al snel een netto maandsalaris aan tol per jaar. De kansrijke ligging nabij het economisch sterke Vlaanderen wordt niet benut.

Zeeuwen worden belemmerd in hun ontplooiingsmogelijkheden 

Het is curieus dat deze essentiële verbinding met Vlaanderen niet tot de nationale hoofdinfrastructuur behoort. Tolheffing kan alleen indien er alternatieven zijn, je niet gedwongen bent er gebruik van te maken, het de inwoners niet belemmert in hun ontplooiingsmogelijkheden en niet selectief wordt toegepast in Zeeland. Leg de Zeeuwse situatie naast willekeurig welk politiek beginselprogramma en de tolheffing voor de Westerscheldetunnel zal geen stand houden.

Wil het kabinet iets van zijn geloofwaardigheid in Zeeland behouden, dan is compensatie essentieel. Als Zeeland ‘te ver’ is, investeer dan in bereikbaarheid. De enige direct te nemen bereikbaarheidsmaatregel is het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Een maatregel die niet alleen de arbeidsmarkt en economie van Zeeland een welkome oppepper geeft, maar ook een einde maakt aan het wijdverbreide ongenoegen over de als onrechtvaardig ervaren tolheffing. Moeilijk en duur hoeft het niet te zijn: maak van de tol een schaduwtol, waarbij het Rijk de N.V. Westerscheldetunnel compenseert tot het bedrag dat noodzakelijk is voor onderhoud, beheer en afbetaling.

Lees ook:

Zeeland kookt van woede over kazerne: ‘Wij Zeeuwen worden in het afvalputje geduwd’

Acht jaar na de beslissing om de Marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen te verhuizen, lijkt deze te worden teruggedraaid. Binnen twee maanden besluit het kabinet hierover. In Zeeland zijn ze wel klaar met het gedraai.

Kan de Westerscheldetunnel eindelijk tolvrij worden?

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten proeft verslaggever Hans Marijnissen de regionale thema’s. Vandaag aflevering 1: kan de Westerscheldetunnel eindelijk tolvrij worden?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden