De brief van de hoofdredactie

In het voorjaar weer een uitgebreid weerbericht

De brieven en mails over ons weerbericht op de servicepagina’s bleven in de afgelopen dagen net zo gestaag binnendruppelen als de regen zelf. We wisten van te voren, als een regenbui die boven de Atlantische Oceaan bij westenwind onvermijdelijk deze kant opdrijft, dat we reacties zouden krijgen op onze beslissing om de begeleidende tekst bij het weerbericht – tijdelijk ­– te schrappen. Maar net zoals het iets harder kan regenen dan voorspeld kwamen er ook iets meer verzoeken binnen om het oude weerbericht in oude glorie te herstellen.

Dat gaan we ook doen, ergens in het voorjaar, als we meer ruimte krijgen op de pagina’s achter in de krant. Zoals ik al eerder meldde gaan Wim Boevink en Rob Schouten met pensioen, waardoor we nieuwe plannen en ideeën willen ontwikkelen voor de pagina’s achter in de Verdieping, inclusief de pagina Achterop. We schatten in dat er daardoor voldoende ruimte ontstaat voor tekst bij het weerbericht. Ik hoop hiermee de briefschrijvers en mailers op de iets langere termijn gerust te kunnen stellen.

Mediapoly

Het grootste nieuws deze week was wat mij betreft, naast de verkiezingen in Groot-Brittannië, de door DPG Media aangekondigde overname van Sanoma, eigenaar van week- en maandbladen en Nu.nl. Trouw maakt sinds 2009 deel uit van DPG Media, toen nog De Persgroep, en wij hebben het concern sindsdien hard zien groeien onder de bezielende leiding van de Belgische eigenaar Christian van Thillo. In de krant van woensdag drukten we een prachtige illustratie af van redacteur Brechtje Rood, waarin de groei van het bedrijf in een variant op het bekende Monopoly-spel (‘Mediapoly’) werd uitgelegd.

In ons commentaar in de krant van donderdag spraken we ons positief uit over deze overname. Niet omdat Van Thillo onze eigenaar is, Trouw is een volstrekt onafhankelijke krant net als andere kranten binnen het concern, maar vanuit het economisch perspectief. Als het gaat om adverteerders kunnen we iets meer een vuist maken richting grote techbedrijven in deze wereld, zoals Google en Facebook, die de advertentiemarkt bijna volledig in handen hebben gekregen. Wie mijn stukjes regelmatig leest, weet dat ik me zorgen maak over de marktdominantie van deze gigantisch grote ondernemingen met omzetten die groter zijn dan het bruto nationaal product van menig land. Het effect van deze concerns is dat ze de pluriformiteit van de media kapotmaken. Terwijl een divers medialandschap broodnodig is om een land vanuit democratisch en maatschappelijk oogpunt gezond te houden. Een krant is geen pak zeep, zeg ik altijd.

Krachtenbundeling

Door de krachtenbundeling kunnen we adverteerders aantrekkelijke platforms (digitaal en op papier) aanbieden met een zeer groot bereik. Daarmee ben je een alternatief voor de Googles van deze wereld. Bovendien zullen er veel synergievoordelen te behalen zijn op het gebied van distributie, drukken en investeringen in digitale ontwikkelingen. De kosten van dit laatste lopen duizelingwekkend op en zouden nooit door een krant als Trouw zelfstandig kunnen worden opgebracht.

Daarmee is nog niet het laatste woord gezegd over deze overname, waarvoor de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nog toestemming moet geven. ACM zal ongetwijfeld kijken naar de mogelijke (lokale) marktdominantie van DPG Media zelf. Ik ben daar niet zo bang voor, omdat er nog diverse andere mediaconcerns zijn en de eerder genoemde techbedrijven ook al lokaal het gras voor onze voeten aan het wegmaaien zijn.

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden