OpinieOnderwijs

ICT-grootmachten in het onderwijs vullen hun zakken met geld dat bedoeld is voor de leerling in de klas

Magister, een belangrijk computerprogramma in het onderwijs, wordt dertig procent duurder voor scholen. ICT-bedrijven verdienen grof geld aan het onderwijs en daarom is het tijd voor regelgeving, vindt geschiedenisdocent Michel Verschuren.

Meneer zet u het huiswerk in Magister?’ Een vraag die ik vaak krijg tijdens de les. Magister is voor leerlingen hun agenda en de plek waar ze hun cijfers inzien. Ik registreer er ook de afwezigheid van leerlingen. Het softwarepakket is op vele scholen niet meer weg te denken. Het bedrijf achter Magister, Iddink, kondigde onlangs een prijsstijging aan van 30 procent. Naast Magister schaffen scholen allerlei andere digitale pakketten, diensten, abonnementen en licenties aan. Zijn die echt nodig? Verdwijnt hierdoor niet onnodig veel kostbaar onderwijsgeld in de zakken van ICT-bedrijven?

Voor ik het onderwijs inging, werkte ik bij een softwarebedrijf dat een elektronische leeromgeving maakt. Doel was niet het onderwijs vooruithelpen, maar winst. Met (onnodige) extra’s werd het product steeds duurder en complexer gemaakt. Het model is bij veel ICT-bedrijven hetzelfde: als je ze eenmaal als klant hebt binnengehengeld, is het moeilijk voor scholen om over te stappen of te stoppen.

Bedrijven kunnen grof geld verdienen in het onderwijs. Laptopverhuurders, oefensites als Squla, uitgevers en techreuzen als Microsoft en Google profiteren van de onderwijspot. Hun producten en diensten zijn niet meer weg te denken. Neem bijvoorbeeld de digiborden, die in bijna ieder lokaal hangen. Ze hebben een kortere levensduur dan het oude krijt- of whiteboard en jagen scholen op stevige kosten. Zo ook de dure ICT-trainingen die bij een ICT-pakket horen. Of het aparte roosterprogramma. Een beetje school kan ook niet zonder app voor de open dag.

Op hun achterste benen

Het bedrijf achter Magister is bijna monopolist. Iddink heeft 80 procent van de markt, er is één concurrent. Een licentie kost nu 17,50 euro per leerling. Op mijn school zitten zeshonderd leerlingen. Dat is tienduizend euro per jaar. Een grote kostenpost. Nu wil Magister nog meer verdienen. Voor onze school kost de prijsstijging zo’n 3.650 euro meer per jaar. Terecht dat scholen op hun achterste benen staan. Laat Iddink maar aantonen waarom de stijging rechtvaardig is.

De overheid doet nauwelijks aan regulering van deze markt. Ik pleit voor strenge regelgeving over prijs en noodzaak voor ICT-bedrijven die leveren aan scholen. Zodat scholen de kosten kunnen terugdringen. Anders voorzie ik meer prijsstijgingen en een wildgroei aan nieuwe pakketten en diensten. Geld voor het onderwijs is er voor de leerling in de klas. Het hoort niet in de zakken van ICT-grootmachten.

Lees ook:

Heibel over leerlingvolgsysteem Magister: de prijs schiet omhoog, scholen willen korting

Digitaal onderwijs wordt duurder. Scholen onderhandelen al weken met leerlingvolgysteem Magister, dat een prijsstijging van bijna 30 procent wil doorvoeren. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden