Opinie Verpleeghuiszorg

Hoe meer winst, hoe beter we werken in de zorg. Of niet?

Geld is leidend en de mensen in de zorg zijn buiten beeld geraakt, schrijft Nel Haalboom-Schram, oud-verzorgende. 

Mijn complimenten aan de schrijvers van het artikel over de werkomstandigheden in de verpleeghuiszorg. Herkenbaar voor mij als verzorgende. Vanaf mijn achttiende jaar heb ik allerlei diensten gedraaid en gewerkt in verpleeghuiszorg met complexe zorg. Altijd klaargestaan voor de baas, soms ten koste van mijn gezin.

Na 44 jaar kan ik het niet meer. ‘Eervol versleten’ mag ik nu reïntegreren, ondanks de uren waarop ik nu me inzet voor welzijn van cliënten en ondersteuning van collega’s. Liever stopt men nu gemeenschapsgeld in het reïntegreren van mij om nog een nieuwe carrière te maken. HR-management denkt helaas niet in ‘omdenken’. Tekorten op de werkvloer? HR heeft er geen last van.

Ouderenbeleid voor personeel is lastig. Iedere medewerker moet alles doen wat in de functieomschrijving staat. Oudere medewerkers zijn fysiek soms wat beperkt, maar ze hebben een grote meerwaarde op een afdeling, dankzij hun wijsheid, het feit dat ze inventief zijn, uitleg geven. Als zij moeten vertrekken, is dat een grote aderlating voor cliënten en voor collega’s.

Het management weet wat goed is voor de medewerker op de werkvloer, denkt het. Maar of ze ook weten wat goed is voor de cliënten? Ik vraag me af of ze daarvoor voldoende praktijkervaring hebben.

De leidinggevenden komen zelden uit de zorg. Hun cijfers moeten kloppen, een gevolg van marktwerking. Hoe meer winst, hoe beter we werken, wordt er gekraaid. Is dat zo?

Cliënt heeft het nakijken

Cliënten hebben recht op zorguren. Minder zorgmedewerkers betekent minder tijd voor zorgbesteding. De organisatie krijgt haar geld gebaseerd op de uren waarop een cliënt recht heeft en waarvoor de organisatie wordt betaald. De cliënt heeft het nakijken, want er zijn niet genoeg zorgmedewerkers voor de afgesproken uren. Legale corruptie? Overmacht toch?

Ergernis bekruipt me als er over de zorg wordt gesproken door meestal hogeren uit de organisatie die zelden communiceren met de werkvloer. Verzorgenden staan niet graag in de schijnwerpers. Vaak durven wij niet naar buiten te treden. Waarom niet?

Ik ben trots dat ik dit fantastische werk zo lang heb mogen en kunnen doen. Want wat heb ik veel mogen geven van mezelf aan de cliënten in hun vaak laatste levensjaren. Veel heb ik van hen mogen leren over het leven. Ik ben gegroeid in mijn mens-zijn. Daar kan een minister nog jaloers op worden.

Lees ook:

Medewerkers betalen de prijs van betere verpleeghuiszorg

Volgens de inspectie gaat het beter met de verpleeghuiszorg in Nederland. Bewoners krijgen meer zorg en aandacht. Maar wie heeft dat eigenlijk bereikt? En ten koste van wat?, vragen Casper Mazurel en vier (ex-)collega-verzorgenden in de ouderenzorg zich af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden