De vraag van Wilma van Meteren

Hoe laat je jongeren meer lezen? Het antwoord ligt thuis en op school

Wilma van Meteren. Beeld Maartje Geels

Hoe kweken we meer boekenwurmen, was de vraag van Wilma van Meteren. Veel lezers hekelen het mechanisch lezen op school.

Sluit aan bij internet

Tot mijn 13de ging ik maandelijks naar de bibliotheek, maar nu ik 16 ben besteed ik mijn vrije tijd vooral aan mobiel en sociale media. Ik denk dat de oplossing is om, veel meer dan nu, jongeren via internet te attenderen op hoe leuk lezen is. Niet alleen op het nut, dat geeft een gevoel van verplichting. Of maak boeken over zaken, waarmee je op internet in aanraking komt, of over series, films en Netflix.
Stijn Otten Deventer

Wees een rolmodel

Leerkrachten, ouders, grootouders, lees zelf met plezier. Wees rolmodel. Vertel met enthousiasme over het boek dat je leest, over de boeken waar je nieuwe inzichten aan hebt ontleend of waar je gewoon van hebt genoten. Praat met je kind over wat het leest, vraag hoe het denkt dat het verhaal verder zal gaan, halverwege, maar ook als het boek uit is. Zo gaan verhalen leven. Zo worden lezers geboren.
Netty Rutz Middenbeemster

Leve de leeskring

Ik was een luie lezer, alleen tijdschriften en detectiefjes, maar nu moet ik in de leeskring elke maand een boek lezen. Iedereen is eens per jaar aan de beurt om de bespreking voor te bereiden en dan moet je echt je luie hersens aan het werk zetten. Mijn volgende bespreking gaat over Grand Hotel Europa, ik heb de voorbereiding af. Ik ben de kring zeer dankbaar, dat ik zoveel belangrijke boeken heb gelezen.
Liebje Hoekendijk Bussum

Uit het keurslijf van school

Laat kinderen spontaan lezen en van een boek genieten, zonder verplichtingen. Iedere spontaniteit wordt er en is er reeds jaren uitgeramd met buitenproportioneel veel aandacht voor ieder tekstueel begrip tot drie cijfers achter de komma. Een keurslijf dat al begint in groep 5.
Wim van Haaster Warnsveld

Omgeving is belangrijk

De positieve houding om te lezen, komt steeds meer in de knel. Werk met leesteksten die echte betekenis hebben voor de kinderen en stel het leesplezier van het kind voorop. In veel leesonderwijs is dat helaas omgekeerd. Maak van je lokaal een leesomgeving. Schrijf teksten en maak boeken met de kinderen. Geef die uit. Organiseer voorleesmaatjesprojecten. Dat motiveert. En levert levenslang lezen op.
Jimke Nicolai Nij Beets

Meer non-fictie

Op mijn school (5-havo) is het verplicht om binnen twee jaar tien boeken te lezen. Dat werkt. Alleen mag er maar één non-fictieboek worden gelezen en die vind ik juist het leukst. Ik denk dat die ook meer informatie geven. Ik denk dat wanneer dit verandert, meer jongeren met plezier hun boekenlijst gaan afwerken en wellicht ook daarna verder lezen.
Jorik Greven Deventer

Trouw, doe er zelf wat aan

Het antwoord ligt thuis en op school. Met voorlezen en later aan het einde van de les tien minuutjes ontsnappen aan de terreur van studiewijzer en leerplan. Hoe langer volgehouden hoe beter. En we hebben de media nodig. Kwaliteitskranten, geef je jeugdboekenrecensent meer ruimte. Een krap half paginaatje tekst voor iemand als Bas Maliepaard is aan de zuinige kant.
Theo Herrman Den Bosch

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden