Brief van de hoofdredactieCees van der Laan

Hoe alle toetsen van de Trouw-piano de melodie van kwaliteitsjournalistiek maken

Het zal u vast niet zijn ontgaan dat Trouw deze weken met een nieuwe reclamecampagne op radio en televisie is verschenen. Acteur Barry Atsma, de vaste huisstem van de Trouw-commercials in de afgelopen jaren, sprak ’m in. Daaronder klinkt een vrolijk pianodeuntje dat afgeleid is van de wereldwijde hit ‘Blue’ uit 1999 van de Italiaanse dance-act Eiffel 65. Toch weer iets anders dan de gebruikelijke violen die de Trouw-commercials begeleidden.

Maar het mooiste van deze tv- en radiospot is de uitsmijter: ‘Trouw, de krant die onderzoekt’. We zijn er oprecht trots op dat we in de afgelopen jaren deze slogan meer dan hebben waargemaakt, met de inzet van de redactie en zeer toegewijde en vasthoudende speurneuzen, vaak ook in samenwerking met andere media.

Deze week publiceerden we, samen met Het Financieele Dagblad, onderzoekscollectief Investico en een aantal media in het buitenland, een reeks verhalen over hoe er mogelijk werd witgewassen met Russisch geld via vestigingen van de ING. Diezelfde dag daalde het aandeel ING met 6 procent. Dit maakt duidelijk hoe financiële markten onderzoeksjournalistiek serieus nemen en/of vrezen.

Deze grote klus werd bij Trouw uitgevoerd door een jonge redacteur, Dirk Waterval, daarbij in het begin begeleid door de op dit vlak gelauwerde collega Jan Kleinnijenhuis. Onderzoek in grote aantallen documenten vereist een scherp oog, het kunnen leggen van verbanden en geduld. En, niet onbelangrijk, het kunnen uitleggen in heldere taal aan onze lezers.

De toetsen van het klavier maken tezamen de melodie

De Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) reikte vrijdagavond een speciale oeuvreprijs uit aan de inmiddels gepensioneerde Trouw-redacteur Joop Bouma wegens zijn verdienste voor de onderzoeksjournalistiek in Nederland en internationaal bij het wereldwijde onderzoekscollectief ICIJ. Hij geldt als één van de grondleggers van journalistiek onderzoek bij deze krant en we zijn hem er zeer erkentelijk voor.

Als hoofdredactie is onze inzet dat kennis en kunde van onderzoeksjournalistiek wortel schieten in de hele redactie. Bij voorkeur zou iedere deelredactie over deze expertise moeten beschikken. We proberen dat zo veel ­ mogelijk te stimuleren.

Is daarmee deze vorm van journalistiek zaligmakend? Nee, zeker niet. Want tegelijkertijd wil je ook redacteuren die een geweldige reportage, een interview of analyse kunnen maken. Je wilt mensen in huis hebben die met een scherp oog naar de politieke verhoudingen op het Binnenhof kunnen kijken of die bij een opera of klassiek concert de valse noot eruit kunnen pikken, maar ook oog hebben voor het geheel, zoals muziekrecensent Peter van der Lint dat kan. Je wilt specialisten als Christoph Schmidt die de EU als hun broekzak kennen of zich snel kunnen inwerken in een levensbedreigende pandemie als het coronavirus. Daar zit al vanaf het begin een heel team op, dat onafgebroken alle nieuwsontwikkelingen volgt en onderzoekt. Daarnaast wil je toegewijde en ­talentvolle eindredacteuren en vormgevers die de verhalen redigeren, controleren en mooi verpakken.

De toetsen van het klavier maken tezamen de melodie en die heet bij ons kwaliteitsjournalistiek. De ruim honderd redacteuren, de vele freelancers en columnisten componeren samen elke dag weer een krant en een site. Luister eens op YouTube naar Eiffel 65, Blue piano tutorial, en u hoort in de verte de Trouw-commercial.

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden