null

OpinieBruggen en tunnels

Het onderhoud aan bruggen is veel te lang verwaarloosd: ook in Nederland staan ze op instorten

Toen de Morandibrug in Genua instortte, vielen er 43 doden. Zoiets kan hier ook gebeuren, waarschuwt Jaco Geurts, Tweede Kamerlid voor het CDA en woordvoerder infrastructuur. Onderhoud en herstel van onze infrastructuur is veel te lang verwaarloosd.

Jaco Geurts

Europa verkeerde in de zomer van 2018 in shock bij het zien van de beelden uit Italië van het instorten van de Morandibrug in Genua. Daarbij kwamen 43 mensen om het leven.

We denken vaak dat zoiets hier niet kan gebeuren. Toch geven hoogleraren aan dat ook Nederland recentelijk is ontsnapt aan een ramp die vergelijkbaar is met de instortende Morandibrug. De Merwedebrug bij de A27 moest acuut worden gesloten: de brug bleek nog een veilige restlevensduur van slechts zes dagen te hebben.

Onderhoud en beheer van infrastructuur wordt in Den Haag nog weleens gezien als een saai onderwerp. Maar als we niets doen, komen we straks (letterlijk) tot stilstand.

Er ligt een giftige cocktail

De zorgelijke signalen stapelen zich de afgelopen jaren steeds sneller op. In 2018 hebben EenVandaag en NH Nieuws ruim 200 inspectierapporten van Rijkswaterstaat bestudeerd. Zij kwamen tot de conclusie dat de helft van de bruggen en viaducten in matig tot slechte staat van onderhoud verkeert. Op sommige locaties is zelfs sprake van instortingsgevaar. Volgens deskundigen is dit resultaat exemplarisch voor de rest van Nederland. Zij spraken dan ook terecht van een nationaal probleem. Tel daarbij op het tekort op beheer en onderhoud van Rijksinfrastructuur – circa 1 tot 1,4 miljard euro per jaar – en je hebt een goed recept voor een zeer giftige cocktail.

Veel bruggen, tunnels, wegen en sluizen zijn in de wederopbouwjaren vijftig en zestig gebouwd. Daardoor zijn ze nu tegelijk aan vervanging of renovatie toe. Hoewel dat al tientallen jaren op ons afkomt, is hier onvoldoende rekening mee gehouden. Daarnaast zijn de kosten hoger geworden vanwege het gebruik indertijd van het kankerverwekkende chroom-6 en door nieuwe eisen rond cybersecurity en duurzaamheid.

Tijdig onderhoud en vervangingen zijn alleen wél van groot belang voor de verkeersveiligheid, leefbaarheid en de economie. Een sluiting van een cruciale verbinding als de Merwedebrug kost de transportsector alleen al vele miljoenen euro’s per dag. Beheer en onderhoud moeten op alle politieke niveaus hoger op het prioriteitenlijstje. Kiezers maak je op korte termijn misschien eerder blij met een nieuwe weg, tunnel of sluis dan met het goed onderhouden van bestaande infrastructuur, maar het mag geen ondergeschoven kindje blijven.

Laat zien waar moet worden ingegrepen

Om het belang van onderhoud onder de aandacht te brengen, zouden inwoners specifieker inzicht moeten krijgen in de problematiek. Maak duidelijk welke brug straks tijdelijk dicht moet als er te laat wordt ingegrepen. Laat zien hoeveel mensen dagelijks over een bepaalde weg rijden of wat de risico’s van instorting zijn.

Nederland staat op een kantelpunt. Blijven we aanmodderen of pakken we onderhoud en renovatie van infrastructuur de komende jaren voortvarend aan?

Lees ook:
De ruimtelijke ordening in Nederland is volledig failliet

Talloze problemen, van de energietransitie tot woningen, bereikbaarheid en landbouw, doen een beroep op de beperkte ruimte in ons land. Maar het ontbreekt aan een alomvattend ruimtelijk beleid, vinden socioloog Christine Sijbesma en planoloog Herman Weelink.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden