Commentaar Verkeersveiligheid

Het licht weer aan op de snelweg? Wat een onzinnig voorstel

In 2013 was het vooral bedoeld als besparingsmaatregel. ’s Avonds en ’s nachts kan op de snelweg best het licht uit, op 2000 van de in totaal 5000 kilometer. Die maatregel was goed voor een besparing van ruim 30 miljoen euro, zeer welkom in de nasleep van de financieel-economische crisis. En passant profiteerde ook de natuur. De lichtvervuiling is immers enorm en veel dier- en plantensoorten zijn gebaat bij een goede afwisseling van licht en donker.

Tot die 2000 kilometer donkere snelweg is het nooit gekomen. De teller stokte twee jaar geleden bij 550 kilometer. Nu doet minister Cora van Nieuwenhuizen (verkeersveiligheid) op het snelwegennet het licht weer aan, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Ze voert hiermee uit wat in het regeerakkoord is afgesproken. Alleen wegen in natuurgebieden met beschermde dieren blijven voorlopig ’s avonds en ’s nachts in het duister gehuld, maar Rijkswaterstaat gaat uitzoeken of ook daar het licht weer aan kan. Van Nieuwenhuizen verwacht dat dat vrijwel overal het geval is.

Het is een onzinnig voorstel, waarvoor iedere serieuze argumentatie ontbreekt. Van Nieuwenhuizen baseert zich op een ‘factsheet’ van de SWOV, het Instituut Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Kort gezegd komt dat erop neer dat verlichting bijdraagt aan verkeersveiligheid en de beleving daarvan.

Lagere maximumsnelheid

Eenzelfde conclusie kun je trekken over allerlei andere maatregelen. Zoals goede belijning en wegmarkering; die dragen ook bij aan verkeersveiligheid, maar ontbreken desondanks helaas vaak. Hetzelfde geldt voor vangrails of bermpaaltjes met reflectoren of katten­ogen op de middenstreep. Het verkeer wordt ook veiliger als overal de maximumsnelheid naar beneden gaat en wordt gehandhaafd, van 130 kilometer per uur naar bijvoorbeeld 100 kilometer. Zo wordt ook de lucht weer schoner.

Wonderlijk genoeg staat Van Nieuwenhuizen helemaal niet stil bij al deze alternatieven. Zo blijft het ook gissen naar hoe het was gesteld met de verkeersveiligheid op de snelwegen waar sinds 2013 het licht wel is gedoofd. Misschien omdat klopt wat Rijkswaterstaat in 2011 voorspelde, namelijk dat wel of geen licht nauwelijks gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid?

Rijkswaterstaat concludeerde toen ook dat wie per se toch ergens licht wil aandoen, daarvoor het beste kan kiezen voor de relatief gevaarlijke provinciale wegen. Hoog scoren ook de kruispunten in steden. De meest kwetsbare verkeersdeelnemers zijn en blijven toch vooral fietsers en voetgangers. Maar hun positie verbeteren, is pas écht moeilijk. Wie daarin slaagt, mag zich met recht minister van verkeersveiligheid noemen.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden