OpinieCommentaar

Het kabinet miskent het belang van cultuur

null Beeld
Beeld

Overal in Europa gaat het openbare leven langzaam van het slot. Terrassen, winkels en scholen gaan stapsgewijs open, mensen mogen elkaar weer bezoeken. De overeenkomsten tussen de verschillende Europese landen zijn groot, maar in één opzicht wijkt het Nederlandse pad uit de lockdown opvallend af van andere landen: de cultuursector is hier nog steeds potdicht. Pas op 9 juni zijn versoepelingen in aantocht.

Intussen staan er alweer rijen voor het Louvre in Parijs, is de opera in Londen in vol bedrijf en opent de Elbphilharmonie in Hamburg de deuren. In België zijn de musea sinds januari niet eens gesloten geweest.

Maar de belangrijke Slavernijtentoonstelling van het Rijksmuseum zit op slot, Theaterfestival Oerol moet Terschelling alweer een jaar overslaan en Internationaal Theater Amsterdam is nog steeds alleen online of op tv te zien. Zelfs de kleinste kunstzaal moet dicht blijven.

Veilig met protocollen

Zijn de kunstinstellingen in het buitenland veiliger dan die in Nederland? Zijn Nederlandse musea en theaters het afgelopen jaar infectiehaarden gebleken? Nee, integendeel. Vorig jaar bleek de cultuursector met protocollen volledig veilig te kunnen werken. Door een goede logistiek, beperkte bezoekersaantallen en handhaving van de anderhalve meter afstand waren kunstinstellingen juist bijzonder veilig.

Toch moeten alle kunstinstellingen nog steeds dicht blijven. Het kabinet maakt namelijk een onderscheid tussen essentiële en niet-essentiële sectoren. Cultuur is een niet-essentiële sector, aldus minister De Jonge, en moet daarom nog wachten. Een opmerkelijk argument, aangezien sekswerkers wel aan de slag mogen en de slijterijen nooit dicht zijn geweest. Voor veel mensen is de Slavernijtentoonstelling, die veel stof tot nadenken zal geven, beslist van groter belang.

Het andere argument om de cultuursector dicht te houden is dat het onnodige reisbewegingen voorkomt. Waarom geldt dit argument dan niet voor de Efteling? En waarom kunnen kleinere kunstinstellingen voor dertig bezoekers dan niet alvast open?

Een uitje, geen verrijking

Het kabinet heeft geen enkele moeite gedaan om de cultuursector wat openstelling betreft tegemoet te komen, behalve op financieel terrein met een gedeeltelijke compensatie. Met maatwerk had dat best gekund. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de regering van onze zuiderburen, die de bevolking ook in coronatijd met cultuur wil voeden, lijkt dit kabinet cultuur te beschouwen als een uitje in plaats van een verrijking van het menselijk bestaan.

Inmiddels klinkt alom de roep om kunstinstellingen open te gooien, onlangs nog in een brief in de Volkskrant van 160 prominenten uit politiek en bedrijfsleven. Er is geen argument meer te bedenken waarom dat niet gebeurt.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden