Opinie Maximumsnelheid

Het hebben van auto's die ver over de 200 km per uur kunnen is onzinnig

Als we auto’s maken met minder vermogen, is dat goed voor het milieu. En we houden geld over voor mooie accessoires en snufjes, aldus Marcel Hendriks van Energie voor Inzet, dat de krijgsmacht adviseert over energie.

Het is dertig jaar geleden dat de Muur viel. Iedereen die toen voor de buis zat, herinnert zich de beelden van de eindeloze stoet volgepropte en ronkende Trabantjes waarmee de Oost-Berlijners hun eerste uitstapje naar het Westen maakten. Verwelkomd door uitzinnig blije West-Berlijners. Een verslaggever met snor en regenjas model Leo Beenhakker vraagt een van de bestuurders verwachtingsvol waarom het Westen hem zo aantrekt. De man, olijke krullenkop ook met snor, antwoordt enthousiast: “Ich möchte auch mal einen richtigen Wagen fahren”. Daar valt natuurlijk niets op af te dingen.

Iedereen wil een lekkere wagen onder z’n kont. Maar waarom rijden wij allemaal in auto’s die ver over de 200 km per uur kunnen terwijl de maximumsnelheid (nog) 130 km per uur is. Geen zinnig mens rijdt zo hard en, afgezien van dat het niet mag, kan het ook bijna nergens. Maar een aandrijflijn met zo veel vermogen rijdt bij een normale snelheid veel minder energie-efficiënt dan een auto met een vermogen voldoende om 130 km per uur te halen.

In ‘De Groene illusie’ rekent Maarten van Andel voor dat auto’s die niet harder dan 120 km per uur kunnen en niet binnen 30 seconden op topsnelheid hoeven te zijn, toe kunnen met 15 pk. Nu hebben auto’s minimaal 50 pk en meestal veel meer. Stel, we kaarten het af op maximaal 140 km per uur met hybride ondersteuning voor optrekken, inhalen, viaducten oprijden et cetera. Dan is er veel voor klimaat en milieu gewonnen. Rijst ook de vraag waarom de Rijksdienst voor het Wegverkeer auto’s toelaat die dingen kunnen die niet mogen. Alsof je instemt met het dragen van steekwapens onder voorwaarde dat mensen er alleen hun brood mee snijden.

Allemaal goede argumenten om daar eens kritisch naar te kijken. Vooral in het licht van de discussie om de maximumsnelheid nog verder naar beneden te brengen. Er moet nog stevig aan gerekend worden, maar ik blijf liever 130 rijden met een auto die maximaal 140 kan dan 100 met een auto die maximaal 240 kan.

Nu zal de autobranche roepen dat a) dat soort ingetoomde auto’s niet op de markt zijn en b) dat niemand met zo’n ontmand voertuig gezien wil worden. Dat is nog maar de vraag.

Een auto met minder vermogen bespaart geld in aanschaf en gebruik. Geld dat dan besteed kan worden aan allerlei accessoires en snufjes waarvoor de portemonnee nu niet toereikend is. Je eigen droomauto kunnen kopen en lekker 130 scheuren. Wie zou dat nou niet willen?

Lees ook:

D66-jongeren willen maximumsnelheid van 90 km/u

In de strijd tegen stikstof willen de jongeren van regeringspartij D66 een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op snelwegen. Dat is ook fantastisch voor de gezondheid, zeggen ze. De luchtvervuiling en geluidshinder worden minder en het aantal verkeersdoden neemt af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden