Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het belang van de luchtvaart heeft een grens

Opinie

Trouw

Minister Cora van Nieuwenhuizen tijdens de persconferentie over het uitstellen van het besluit om Lelystad Airport uit te breiden. © ANP
Commentaar

Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur kon niet veel anders. Er zijn nog veel te veel vragen en onzekerheden rond met name de overlast die meer vliegbewegingen op vliegveld Lelystad zullen geven. 

Nu doorgaan met de uitbreiding en, alsof er niets aan de hand is, vanaf 1 april volgend jaar Lelystad gebruiken als overloop voor Schiphol zou onverantwoord zijn. Het besluit zaken uit te stellen is het enige besluit dat genomen kon worden.

Lees verder na de advertentie

Of uitbreiding van Lelystad verantwoord is - en of een groeiend aantal luchtbewegingen die overlast gaan geven in de wijde omtrek tot in Friesland en Overijssel aan toe te verdedigen is - valt op dit moment niet te zeggen. De onderzoeken die antwoord dienden te geven op die vragen, blonken uit door onzorgvuldigheid en verkeerde uitgangspunten.

Het is veelzeggend dat het een actiegroep van verontruste omwonenden was die moest aantonen dat de onderzoeken niet deugden. Alleen dat al betekende dat Van Nieuwenhuizen geen keuze had.

Schiphol en de KLM hebben groot belang bij het op tijd opengaan van een uitgebreide luchthaven Lelystad. Dat belang hoeft niet te worden ontkend. De tijd is echter voorbij dat een lobby van deze twee in de luchtvaartpolitiek belangrijke organisaties doorslaggevend was en bovengeschikt aan al het andere. Gelukkig maar. Met de Nederlandse luchtvaart is een groot belang gediend, maar niet tot in het onverantwoordelijke.

Al zou de uitgebreide luchthaven Lelystad opengaan, dan nog was dat niet genoeg geweest om de groei van Schiphol op te vangen

Groei Schiphol

Schiphol reageerde op het besluit van Van Nieuwenhuizen met een nieuwe wens. De luchthaven wil, nu Lelystad vooralsnog geen uitwijkplaats wordt, zelf verder kunnen groeien. De luchthaven zit dicht bij het maximale aantal van 500.000 vliegbewegingen en redeneert dat dit plafond nu weggenomen moet worden.

Die redenering rammelt echter. Schiphol groeit momenteel met rond de vier procent per jaar. Al zou de uitgebreide luchthaven Lelystad opengaan, dan nog was dat niet genoeg geweest om die groei op te vangen. Van Nieuwenhuizen wil de capaciteit van Lelystad immers de komende jaren beperken tot maximaal 10.000 vliegbewegingen in het derde jaar na opening. Schiphol is kortom, met of zonder Lelystad, sowieso gedwongen kritisch te kijken naar de eigen groei en zich af te vragen of die niet neerwaarts dient te worden bijgesteld.

Wat Lelystad betreft is het zeer wenselijk dat partijen, ook de gemeente die terecht ijvert voor de nieuwe werkgelegenheid op de luchthaven, elkaar kunnen vinden. Hopelijk ligt de oplossing in een uitgebreide luchthaven die, ondanks de groei van het aantal vliegbewegingen, zo min mogelijk overlast betekent voor omwonenden.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Lees ook:

Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) stond met de rug tegen de muur. Ja, vliegveld Lelystad had 'met maximale druk' op 1 april 2019 open kunnen gaan. Maar voor het kabinet is dat geen optie meer.

Lees hier meer commentaren.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Al zou de uitgebreide luchthaven Lelystad opengaan, dan nog was dat niet genoeg geweest om de groei van Schiphol op te vangen