Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

H&M is niet zo duurzaam als het bedrijf doet voorkomen

Opinie

Niels Oskam. Oprichter van RankaBrand.nl en vergelijkingssite op het gebied van duurzaamheid voor consumentenmerken

De duurzame collectie van H&M.
Opinie

Het is te prijzen dat kledingbedrijf H&M streeft naar gebruik van duurzaam katoen en beperking van broeikasgassen. Maar het is nog niet genoeg.

Het artikel 'De goede bedoelingen van een modegigant' over modeketen H&M (Trouw, 13 april) geeft een mooie beschrijving van de inspanningen van het bedrijf voor het milieu, katoenboeren en textielarbeiders. Het stuk is tegelijk een flinke steun voor de groots opgezette campagne van H&M rond de 'Conscious Collection'. Deze kledinglijn bestaat uit milieuvriendelijke grondstoffen zoals biologisch katoen. Algemeen directeur Karl-Johan Persson stelt dat H&M een koploper wil zijn in duurzaamheid. Maar hoe serieus is die ambitie?

Het artikel beschrijft al dat milieu- en mensenrechtenorganisaties tamelijk wantrouwig tegenover het verhaal van H&M staan - in de trant van: "Eerst het milieu vervuilen en puissant rijk worden over de ruggen van goedkope arbeiders, en dan nu ineens wereldverbeteraar?"

Dat gevoel is herkenbaar. Wie het recente duurzaamheidsrapport 2010 van H&M goed leest, komt erachter dat we hier en daar bij neus worden genomen. Zo makkelijk als het grote geld in de campagne rond de Conscious Collection wordt gestopt, zo beperkt is de inzet om de groene prestaties te verbeteren.

Maar om positief te beginnen: H&M onderscheidt zich met de campagne als een belangrijke pleitbezorger voor een schonere teelt van katoen. Dit is lovenswaardig, want met het overmatig gebruik van pesticiden, kunstmest, water en de slechte omstandigheden van katoenboeren in ontwikkelingslanden is katoen nog altijd een berucht gewas. En toegegeven, H&M is een van de grootste afnemers ter wereld van het meer verantwoorde alternatief: biologisch geteelde katoen. In 2010 was dit goed voor zo'n vijf procent van alle katoen in de H&M collecties. Een hele prestatie, want wereldwijd wordt maar één procent van alle katoen biologisch verbouwd.

Toch legt H&M het hier af tegen concurrent C&A, waar ruim tien procent als biologisch over de toonbank gaat. Koploper is H&M dus nog lang niet.

Daartegenover zet H&M een wel heel grote belofte. Het bedrijf heeft bekendgemaakt in 2020 volledig 'verantwoord' katoen te gaan gebruiken. Dit wordt vormgegeven binnen het Better Cotton Initiative. De eisen van dit programma zijn niet zo strikt als bij biologisch of fairtrade, maar vormen een middenweg om de grote bulk te verbeteren.

Voor 2011 heeft H&M 500.000 euro uitgetrokken om katoenboeren te trainen. Daarbij is de grote vraag: is deze jaarlijkse investering voldoende om een gehele katoenaanvoer te verduurzamen? In verhouding is dit bedrag nog geen kwart promille van de twee miljard euro winst na belastingen die H&M boekte in 2010. Een schijntje.

Het werken aan duurzaamheid gaat natuurlijk verder dan katoen. Ook het klimaatbeleid van H&M houdt niet over. Het doel is de CO2-uitstoot elk jaar met vijf procent te reduceren in de periode 2010 - 2012.

Maar let op: H&M koppelt die reductie aan de omzet. Het bedrijf groeit gemiddeld ruim twaalf procent per jaar. Omgekeerd beredeneerd heeft H&M per saldo dus de doelstelling om veel méér CO2 te gaan uitstoten. Dat is een zonderlinge strategie om koploper duurzaamheid te worden. De aarde groeit immers niet mee.

Als de ambitie van H&M serieus is, raad ik het bedrijf aan een iets groter deel van de jaarwinsten vrij te maken om de prestaties echt te verbeteren. Dat is wel zo geloofwaardig. Put your money where your mouth is!

Deel dit artikel