Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Gratis thuis bezorgen? Gaat niet, het is de kosten en risico’s uitbesteden

Opinie

Shamir Ceuleers.

Een medewerker van de online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen bij een klant. © ANP

Iedereen houdt van de beste deal, de laagste prijs en de prettigste voorwaarden. Maar tegen welke prijs? Of beter gezegd waar komt die rekening terecht? 

Onlangs trok FNV-bestuurder Marianne Jekkers voor de zoveelste keer aan de bel vanwege de slechte werkomstandigheden bij Picnic. Eerder zei ze daarover in Trouw (15 december): “Wij begrijpen hoe het komt dat Picnic gratis kan bezorgen. Ze betalen te weinig loon, laten mensen keihard werken en investeren niet in een veilige werkomgeving.” En dus dreigt de FNV met juridische stappen om Picnic te dwingen zich aan de cao te houden. 

Lees verder na de advertentie
Tot mijn (naïeve) verbazing werkt dit bedrijf volgens de bekende ‘Deliveroo’ zzp-con­struc­tie en zijn ze niet verzekerd voor dergelijke schade.

Daarmee ligt de bal bij de rechter. We kunnen ook (terecht) met het vingertje wijzen naar politiek Den Haag. Maar is dat het hele verhaal? Ligt er ook niet een verantwoordelijkheid bij de consument zelf? Natuurlijk is het relevant wat de rechter hierover besluit en of politiek Den Haag gaat ingrijpen, maar het begint met de vraag: ‘Wat vinden wij als samenleving acceptabel?’ En dan wordt het al wat ongemakkelijk, want die consument dat zijn u en ik.

Schade

Eerder deze maand hield mijn vaatwasser na zeven jaar trouwe dienst ermee op. Binnen twee minuten had ik er via een bekende webshop vóór 23:59 een besteld en dus een dag later gratis in huis én geïnstalleerd. De bezorging en installatie werd uitbesteed aan een extern logistiek bedrijf.

De bezorgers kwamen echter vijf uur later dan gepland aan en zijn na uren overwerk ook vermoeid. Helaas werd de nieuwe vaatwasser tijdens het installeren beschadigd en werd ook de vloer ‘meegenomen’. Tot mijn (naïeve) verbazing werkt dit bedrijf volgens de bekende ‘Deliveroo’ zzp-constructie en zijn ze niet verzekerd voor dergelijke schade.

Mocht het bedrijf mijn schadeverzoek toewijzen, dan draaien deze ‘zelfstandige ondernemers’ hoogstwaarschijnlijk zelf op voor de veroorzaakte schade. Ondanks dat ze hier vijf uur na het officieel aflopen van hun werkdag – buiten hun schuld – doorwerken en daardoor indirect schade veroorzaken. Het is duidelijk dat de woorden van de FNV-bestuurder niet enkel gelden voor ondernemingen als Picnic.

Gratis bezorgen bestaat niet. De kosten en risico’s uitbesteden wel. Wij de lusten, maar niet de lasten. Wel de goedkoopste vaatwasser gratis bezorgd en geïnstalleerd, maar via goedkope bezorgers die, via een zzp-constructie, waarschijnlijk net boven het minimumloon werken, inclusief standaard overwerk en onverzekerd tegen allerlei risico’s. Dit alles voor uw en mijn gemak.

In de spiegel kijken

Nu is de standaardreactie om te wijzen naar de overheid of de rechter (want het is toch legaal?). En ja, de ‘eeuwige’ flexcontracten en Deliveroo-constructies gaan ten koste van de rechtsbescherming van de werknemer. En daar ligt inderdaad een opgave bij de overheid, ook om ervoor te zorgen dat er meer transparantie komt in hoe bedrijven werken en omgaan met personeel. Maar hoe zit het met mij? Wat mag ik van mijzelf verwachten? Gemakkelijker is mijn schuldgevoel en verantwoordelijkheid uit te besteden, met het vingertje te wijzen naar Den Haag of de rechter, zodat ik niet in de spiegel hoef te kijken en mijn (koop)gedrag niet hoef aan te passen.

Want eerlijker – en lastiger – is het om zelf te werken aan bewustwording. Dat mijn eenzijdig staren naar de laagste prijs met de beste voorwaarden nu niet alleen eenmalig ten koste is gegaan van mijn vloer, maar structureel ten koste gaat van mijn naasten. En ja dat is micropolitiek bedrijven door middel van mijn koopgedrag. Dat betekent wat minder wegkijken en de volgende keer toch misschien maar de vaatwasser aanschaffen bij de lokale ondernemer.

Lees ook: Een dagje boodschappen verzamelen bij Picnic: ‘Het is een misverstand dat je snel moet werken’

Na klachten over de werkomstandigheden bij online supermarkt Picnic beloofde het bedrijf beterschap. Hoe staat het er nu voor? Trouw werkte een dagje mee in het distributiecentrum in Utrecht.

Deel dit artikel

Tot mijn (naïeve) verbazing werkt dit bedrijf volgens de bekende ‘Deliveroo’ zzp-con­struc­tie en zijn ze niet verzekerd voor dergelijke schade.