Column Erik Ex

Goed onderwijs? Betaal leraren evenveel als basisartsen

Onderwijs is de sleutel tot het welzijn van de samenleving. Niets is belangrijker voor de toekomst van ons land. Dat beweer ik niet, de eerste zin komt uit het verkiezingsprogramma van de PvdA, die tweede van de website van Forum voor Democratie. Van links tot rechts is de politiek eensgezind over het belang van goed onderwijs.

Afgelopen week kwam een leerling vertellen dat ze stopt met geschiedenis. In plaats daarvan volgt ze nu scheikunde. Ze wil later misschien geneeskunde doen en dat kan alleen met scheikunde in haar vakkenpakket. Ze is niet de enige. Geneeskunde heeft een grote aantrekkingskracht op mijn gymnasiasten, maar door selectie aan de poort zullen ze lang niet allemaal worden toegelaten.

Hadden we dit maar bij de lerarenopleidingen. Maar mijn gymnasiasten willen geen leraar worden. Dat is jammer, een aantal van hen heeft de juiste kwaliteiten. Ze zien de schoonheid van een wiskundige vergelijking of lezen Sartre voor hun plezier. Een vak op hoog niveau doorgronden, er diepe kennis van hebben en er de aardigheid van inzien is een absolute voorwaarde voor een goede leraar.

Man of vrouw voor de klas heeft cruciale invloed

Wie er voor de klas staat, doet ertoe. Of uw kind montessori- of iPadonderwijs geniet, in een klas van 23 of 32 zit, in een villawijk of een achterbuurt: de man of vrouw voor de klas heeft een cruciale invloed.

Voor de aantrekkelijkheid van een beroep doet het salaris ertoe. In een rapport van de Oeso van vorige maand staat het onomwonden: “Het salaris van leraren heeft direct impact op de aantrekkelijkheid van het beroep”. De Oeso kijkt naar het verschil in salaris tussen leraren en andere hoogopgeleiden. Dat ziet er bij ons niet rooskleurig uit: een leraar op de middelbare school verdient gemiddeld 11 procent minder dan andere hoogopgeleiden, in het basisonderwijs zelfs 29 procent minder.

Er is een land waar ze voor elke tien aanmeldingen bij de lerarenopleiding er één selecteren. In dat land ligt het salaris van de leraar op hetzelfde niveau als dat van andere hoogopgeleiden. Natuurlijk: onderwijsland Finland. Toen ik daar op bezoek was, vertelden de Finnen me dat leraren in de categorie vallen van advocaten, onderzoekers en artsen.

Concurrerend salaris

Met een concurrerend salaris wordt mijn overstappende leerling wellicht nog verleid om scheikundedocent te worden. Geld is een doeltreffende manier om het lerarentekort op te lossen en de juiste mensen voor de klas te krijgen.

Je moet daar heel concreet in zijn: verhoog het salaris tot het niveau van een basisarts. Arts word je net als leraar niet voor het geld. Maar het is ­naïef te denken dat het niet uitmaakt. Beide beroepen zijn elementair voor een gezonde toekomst van ons land. Ik zou zelfs willen stellen dat de ­essentie hetzelfde is: mensen beter maken. Als alle partijen dit punt in hun programma’s opnemen en uitvoeren, zullen mijn gymnasiasten voor het onderwijs kiezen.

Erik Ex (32) is leraar geschiedenis op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam en werkt voor Schoolinfo, dat zich bezighoudt met onderwijsinnovatie. Hij schrijft elke twee weken een column. Lees zijn eerdere bijdragen hier terug

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden