Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Gezeur maakt het onderwijs niet beter

Opinie

Saro Lozano Parra

Je kunt er gif op innemen: onmiddellijk na de publicatie van het inspectierapport gaat de zeurkraan weer open, zegt Saro Lozano Parra. © ANP XTRA

De conclusie van het rapport van de Onderwijsinspectie over de staat van het onderwijs in Nederland is: gemiddeld genomen doet het Nederlandse onderwijs het best oké, maar op lange termijn ziet het er naar uit dat het langzaam zal afglijden, zegt Saro Lozano Parra, promovendus UU op de betekenis van democratie in voortgezet onderwijs.

De discussie rondom het onderwijs vandaag de dag is nog wel het best te vergelijken met een gemiddelde middelbare schoolklas tijdens het derde uur. Drie leerlingen hebben hun spullen al gepakt en wachten met een pen in de aanslag tot de les begint. Een ander doet een staarwedstrijd met een eekhoorn buiten in de boom die hij koste wat kost wil winnen. 

Lees verder na de advertentie

Hij laat zich niet afleiden door de drie computervrienden achter hem die strategieën uitwisselen over een nieuwe game. De dames rechts achterin bespreken gedempt de achterklap uit de wandelgangen, terwijl de uit de kluiten gewassen mannen vooraan elkaar uit de doeken doen hoe weinig zin ze hebben.

Je kunt er gif op innemen: onmiddellijk na de publicatie van het in­spec­tie­rap­port gaat de zeurkraan weer open

Overal wordt gepraat en gekletst, maar niet met elkaar en al helemaal niet over hetzelfde. Deze klassenrealiteit is exemplarisch: iedereen is aan het roepen en druk met eigen dingen bezig, en iedereen blijft lekker langs elkaar heen praten.

Totale impasse

Je kunt er gif op innemen: onmiddellijk na de publicatie en de eerste nieuwsberichten over het inspectierapport gaat de zeurkraan weer open: bestuurders doen dit fout, er is sprake van curriculumvervuiling door nieuwe vakken die vroeger ook niet nodig waren, scholen zijn niet ambitieus genoeg en de VO-raad vindt het allemaal maar overdreven. Alle betrokken partijen gebruiken het rapport als haakje om aandacht te generen voor de eigen sores.

De belangrijkste conclusie is niet de bevonden resultaten van het onderwijsrapport, maar juist de totale impasse die erop volgt. Docenten, schoolleiders, ouders, overheidsinstanties, wetenschappers, raden en belangenverenigingen: Alle betrokkenen steunen en kreunen en leggen de verantwoordelijkheid ergens anders neer. We spreken elkaars taal niet. Hierdoor lijkt een actieve, constructieve samenwerking om een gezamenlijke visie te ontwikkelen en fundamentele vragen over ons onderwijs te beantwoorden ver weg.

Het lerarentekort dreigt in de nabije toekomst uit te lopen op een nationale ramp.

Constructief

Als jonge docent en onderwijsonderzoeker vind ik deze impasse en de zure reacties van alle betrokkenen eromheen enorm frustrerend. In plaats van het gratuite gezeur hebben we input en energie nodig om tot een visie te komen over de belangrijkste en urgente thema’s binnen het huidige onderwijs.

Ten eerste is dat het door het rapport aangesneden probleem van toenemende segregatie en kansenongelijkheid, wat een ramp is voor de samenleving in het algemeen en voor burgerschapsonderwijs specifiek. De school is een plek om jezelf te leren kennen en je te verhouden tot de ander. Maar als die ander niet meer op school rondloopt en er alleen maar klonen van jezelf in de klas zitten, hoe leer je dan begrip en openheid te tonen voor mensen uit andere lagen van de samenleving?

Ten tweede is van belang dat we een visie formuleren op het docentschap. Het lerarentekort dreigt in de nabije toekomst uit te lopen op een nationale ramp. Problemen als de werkdruk, het salaris, de kritiek op de docentenopleiding en de vrije val van het aanzien van de docent hangen allemaal met elkaar samen, en vragen om een plan van aanpak van alle betrokken partijen.

Alleen als we stoppen met klagen kunnen we constructief gaan bouwen in het onderwijs

We zullen heel snel moet stoppen met zeuren en klagen, van bestuurders tot aan docenten, wetenschappers en beleidsmakers. Alleen dan kunnen we als onderwijsmensen constructief gaan bouwen aan waar we met z’n allen naartoe willen in het onderwijs.

Anders zitten we straks met z’n allen eekhoorns uit de boom te staren.

Deel dit artikel

Je kunt er gif op innemen: onmiddellijk na de publicatie van het in­spec­tie­rap­port gaat de zeurkraan weer open

Het lerarentekort dreigt in de nabije toekomst uit te lopen op een nationale ramp.

Alleen als we stoppen met klagen kunnen we constructief gaan bouwen in het onderwijs