column
Geschiedenis tot leven brengen, inderdaad supervet!
Heel lang geleden stond hier een kasteel. Aan deze kant stond de woontoren en aan die kant, daar was de poeptoren!' Ik wijs in oostelijke richting en groep 3 is meteen één en al oor.
Op een gure herfstdag sta ik met mijn derdegroepers buiten, de geschiedenisles speelt zich af recht tegenover onze school. Daar stond vroeger namelijk een kasteel. Tegenwoordig is het een bebost stuk land met een sloot eromheen, die vroeger dienstdeed als slotgracht. Het enige overblijfsel uit dat verre verleden is een stukje kasteelmuur midden op dit 'eiland'.
Twee aan twee lopen we over een speciaal aangelegd wandelpad om het eiland heen. Mijn leerlingen vinden het 'supervet' dat ze in de buurt wonen van een kasteel en willen alles weten.
Het kasteel is gebouwd in de Middeleeuwen. Ik vertel over de ridder en zijn vrouw die daar hebben gewoond en laat de kinderen zien waar de stallen waren. We wandelen naar de plek waar de grote ophaalbrug zat en vanaf daar laat ik zien tot hoe ver het land van de adellijke familie reikte. Ik vertel dat de mensen in die tijd vaak tussen de dieren sliepen, met hun handen aten en bier dronken in plaats van water.
Plonzende drollen
Groep 3 hangt aan mijn lippen. Als ik klaar ben, zie ik 27 koppies stil en vol verwondering kijken naar dat beboste stuk eiland. Ik zie ze denken en fantaseren. Het enige wat ik hoor, is het huilen van de wind.
Het kasteelleven laat mijn zes- en zevenjarigen niet los. Op de terugweg bedenken Elin en Juul hoe de ridder en zijn vrouw eruit zouden hebben gezien, Moos wil nog wat weten over de kasteelmuur en Nathan en Frederik babbelen met Foaud en Joey over de poeptoren en de plonzende drollen in de slotgracht. Ook dit heeft grote indruk gemaakt. Want je behoefte doen uit het raam bij gebrek aan toiletten, dat is - volgens de heren - echt 'supervet'.
Bij school aangekomen mogen de kinderen nog even buiten spelen. Groep 1-2 is ook op het schoolplein en wordt gelijk op de hoogte gebracht van de ridder en het kasteel.
Geluksschool
Ik nestel me naast mijn collega op de rand van de zandbak en vertel over de historische wandeling die we zojuist hebben gemaakt. En dat we morgen wapenschilden gaan maken en dat we volgende week op excursie gaan naar een écht kasteel.
Dan komen Raf en Nic naar me toe en laten weten dat ze het vanmiddag heel erg leuk vonden. 'Eigenlijk hè juf, zijn wij een soort van geluksschool. Want we zitten tegenover een kasteel!'
Ik ben het helemaal met ze eens. Een kasteel tegenover je school. Dat is - net als buiten les geven en de geschiedenis tot leven brengen gewoon 'supervet'!