Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Geluidshinder windmolen graag objectief beoordelen

Opinie

Eelco Bots en Erik Koppen en directeur Windunie Development; senior adviseur Arcadis

Windturbines in het offshore windpark Egmond aan Zee (OWEZ), het eerste grote windpark dat in de Noordzee voor de Nederlandse kust is gebouwd. © ANP
Opinie

Het wordt hoog tijd om de discussie over de overlast van windmolens in Nederland te voeren op basis van feiten. Hinder moeten we absoluut proberen te vermijden, maar 100 procent voorkomen is uitgesloten.

Onomstreden is dat we moeten overschakelen op duurzame energie. De discussie over de bijeffecten van windmolens krijgt echter een emotioneler karakter naarmate er meer initiatieven komen voor windmolenparken. Voor bestuurders wordt het steeds moeilijker om de emotie en de ratio te scheiden.

Recentelijk concludeerde een rechtenstudente aan de Universiteit van Utrecht in haar stageverslag dat mensen ziek zouden worden van windmolens. Hoewel nog niemand haar verslag inhoudelijk heeft gezien, stonden diverse media (óók de site van Trouw) bol van de vermeldingen over ziekmakende molens.

Zonder hinder kun je in Nederland niets realiseren. Windmolens draaien om energie te leveren en veroorzaken daarmee ook geluid. Hoe zit dat nou echt?

Geluidsnormen
Voor activiteiten die geluid veroorzaken, zijn geluidsnormen afgesproken. Mensen die in de omgeving van een weg, spoor, vliegveld of windturbine wonen, mogen met een bepaald geluidsniveau worden geconfronteerd. Is het geluid hoger dan het afgesproken niveau, dan kan het feest niet doorgaan en moeten er maatregelen worden genomen. Daarom staan er geluidsschermen naast snelwegen en worden huizen geïsoleerd.

Sinds 1 januari 2011 geldt voor windmolens dat zij gemiddeld over het jaar 47 decibel op een woning mogen veroorzaken. Bovendien geldt een nachtnorm van 41 decibel (precies gezegd: 41 dB Lnight, jaargemiddeld in de nacht). Complexe materie die zich niet eenvoudig in twee zinnen laat uitleggen. Ter vergelijking: 41 decibel is het geluid van een draaiende koelkast in de keuken. Of het geluid van een snelweg op één kilometer afstand. Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen windmolens en vliegtuigen als hinderlijker ervaren dan auto's of treinen. Pas bij hogere geluidsniveaus van auto- of treinverkeer ervaren mensen dat als overlast. Daarom is de (voorkeursgrenswaarde) norm voor een snelweg ook 48 decibel en voor een spoorlijn zelfs 55 dB.

Elke vorm van geluidshinder is vervelend. Zeker als mensen er langdurig onder lijden. Zonder hinder kunnen we echter niets. Uit onafhankelijke onderzoeken van TNO en van het RIVM blijkt niet dat mensen er ziek van worden. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert een maximale belasting van 40 decibel (Lnight) voor het voorkomen van gezondheidseffecten, rekening houdend met de meest kwetsbare groepen in de samenleving. In Nederland zitten we met de norm van 41 decibel Lnight voor windmolens heel dicht bij deze streefwaarde.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel