Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Geert Wilders, kopiist van de islam

Opinie

Jan Jaap de Ruiter en arabist aan Tilburg University

De vlag van Geert Wilders © pvv.nl

Ter nagedachtenis van het feit dat hij nu al negen jaar bewaakt door het leven gaat, heeft Geert Wilders de islamitische wereld een nieuwe versie van de vlag van Saoedi-Arabië geschonken met daarop de tekst in het Arabisch 'De islam is een leugen, de profeet een crimineel en de Koran vergif'.

Op de echte Saoedische vlag staat de islamitische geloofsbelijdenis: 'Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet". De politicus biedt de vlag aan 'ter nagedachtenis van de miljoenen slachtoffers, vrouwen, afvalligen en niet-moslims, die dagelijks te lijden hebben onder .... de kwaadaardige ideologie van de islam en de onderdrukkende islamitische shariawetgeving'. Met het veranderen van de tekst van de Saoedische vlag raakt de PVV-leider de moslims in hun hart en ziel en dat is precies zijn bedoeling. Maar bewust of onbewust past hij dezelfde strategie toe als zijn islamitische tegenstanders. In het hiernavolgende maak ik duidelijk waarom Wilders en moslims zo op elkaar lijken.

Geloofsafval in de islam
Er is sprake van geloofsafval in de islam als een moslim bovengenoemde geloofsbelijdenis  schendt: niet meer geloven in Allah als enige God, en het niet meer aanvaarden van zijn profeet. Het islamitische mechanisme om vast te stellen of een moslim in overtreding als afvallige en dus als ongelovige, moet worden beschouwd heet takfier. En op takfier staat de doodstraf.

Jihadi-salafisten
Jihadi-salafistische stromingen vinden dat omdat er maar één wet bestaat, de Sharia, alle menselijke wetten tot het domein van koefr, het ongeloof, behoren. Zo heeft Turkije haar burgerlijke wet gebaseerd op de Zwitserse, en daarom zou het land zich schuldig maken aan shirk, polytheïsme. Het dienen van een andere wet dan de goddelijke gaat immers in tegen de eenheid van Allah. Binnen jihadi-salafistische stromingen is een discussie ontstaan of burgers van zo'n land  dan ook afvalligen zijn. Formeel vinden ze van wel, maar de redenering is verder dat de gewone moslims er nu eenmaal weinig aan kunnen doen dat hun machthebbers hen zo misleiden. De jihadi-salafistische groepen delen de moslimwereld zodoende in 'ware' moslims in zoals zij, de 'polytheïstische' machthebbers en de rest van de moslims, die de naam moslim eigenlijk niet verdienen.

Geert Wilders, kampioen takfier
Geert Wilders beschouwt de islam als een totalitaire ideologie waarvan de aanhangers erop uit zijn de wereld te veroveren, en overal de Sharia in te voeren. Maar ook Wilders wordt geconfronteerd met de consequenties van zijn visie. In zijn boek Marked for Death. Islam's War Against the West and Me stelt hij de vraag of alle moslims aan zijn interpretatie van de gevaarlijke ideologie van de islam voldoen? Wilders stelt schijnbaar relativerend dat 'de meerderheid van de anderhalf miljard moslims niet volgens de Koran handelen' en daarom nog niet tot agressieve acties zijn overgegaan. Vaak horen we Wilders verder zeggen dat hij alles tegen de islam heeft, maar niets tegen moslims. Maar daar blijft het toch niet bij. Redenerend dat de islam een levensgevaarlijk ideologie is, dat moslims, Allah zij dank, nog niet helemaal door hebben hoe gevaarlijk, en deze niet-zo-bewuste moslims dus als 'gematigd' te boek mogen worden gesteld, poneert Wilders de stelling dat de laatste helemaal geen moslims zijn. Je bent pas echt moslim als je je volledig bewust bent van de totalitaire ideologie van de islam en er 100% naar handelt. Het is Wilders' versie van takfier: wie zich niet 100% houdt aan de regels van de agressieve  islam, is helemaal geen moslim.  Wilders gaat zo verder dan de jihadi-salafisten. Deze beschouwen gematigde moslims -net- niet als afvalligen of ongelovigen maar Wilders wel.  Hij ontneemt 'gematigde' moslims hun religieuze identiteit. Hij is kampioen tafkier.


'Niet-moslims' zijn uiteindelijk toch moslims
Hoewel Wilders van mening is dat gematigde moslims geen ware moslims zijn, stelt hij in zijn boek, en dat deed hij ook bij de presentatie van zijn nieuwe vlag, dat: 'Als de moslims zich nu maar eens los konden maken van het juk van de islam, als zij nu eens zouden ophouden Mohammed als rolmodel te nemen, en afkwamen van de gehate Koran, dan zouden ze tot fantastische dingen in staat zijn', en: 'Als zij zich los konden maken van de islam, dan zouden ook zij welvarende en vrije landen kunnen worden'. Geven moslims Koran en profeet op, dan komt het allemaal goed. Maar dit kan toch niet anders dan alle moslims aangaan, zowel de in Wilders' ogen 'niet-moslims' als de 'ware' moslims? Voor beide groepen zijn Koran en profeet immers de basis van hun geloof?  We zien hier -weer- hetzelfde mechanisme als bij de jihadi-salafisten. Ook zij hebben de 'gewone' moslims als het erop aankomt wel degelijk op het oog. De bedoelingen van beide partijen zijn in beide gevallen onplezierig. Of de gewone moslims worden een Talibanachtige moslim of ze dienen hun geloof op te geven.

Geert Wilders, kopiist van de islam
Zowel jihadi-salafistische groepen als Wilders passen dus takfier toe. De laatste is echter de kopiist, want de islam was er al voor Wilders er was. Hij heeft zich zo sterk op zijn vijand gericht, dat hij zich vereenzelvigd heeft met haar manier van redeneren en denken. Hij heeft zelfs haar vlag overgenomen als symbool van zijn strijd.

De vermeende islamiseringsagenda van de jihadi-salafisten is een recept voor groot maatschappelijk onheil en dat weten we inmiddels uit ervaring. Wilders' islamagenda is er bij uitvoering echter ook een met rampzalige gevolgen. De ene partij wil een wereld gedomineerd door islam en dus door moslims, en de andere wil een wereld vrij van islam, en dus vrij van moslims.

Terecht moet elke extreme vorm van religie belet worden haar agenda te realiseren, maar dat kan nooit door er een net zo extreme vorm van politiek tegenover te stellen.

Lees hier een langere versie van dit artikel.

Deel dit artikel