Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Geen fusie van treinbedrijven om China de pas af te snijden

Opinie

Trouw

Een ICE (op de achtergrond) en een TGV op het station van München. © Reuters
Commentaar

Allebei maken ze hogesnelheidstreinen: het Duitse industrieconcern Siemens en de Franse branchegenoot Alstom. Bij de één heet die ICE (Intercity Express), bij de ander TGV (Train à Grande Vitesse). 

Verder zijn ze actief in van alles en nog wat, op en rond het spoor: intercity’s, stoptreinen, maar ook trams, metro’s en spoorsignaleringssystemen. In Europa zijn beide concerns elkaars gezworen concurrenten. Dus was het opzienbarend nieuws, toen Siemens en Alstom in 2017 bekendmaakten hun ‘spoordivisies’ te willen samenvoegen tot één groot Europees concern. Daarbij kregen beide bedrijven forse steun in de rug van de regeringen in Berlijn én in Parijs.

Lees verder na de advertentie

Afgelopen week liet de Deense eurocommissaris Margrethe Vestager zien, dat de portefeuille mededingingszaken bij haar in goede handen is. Vestager, die eerder Google en Apple de wacht aanzegde, trotseerde alle politieke druk en haalde een streep door de fusieplannen. Eén grote Europese treingigant is te dominant, is haar redenering. De Europese innovatiekracht zou hierdoor gevaar lopen en uiteindelijk moet de Europese consument daarvoor de prijs betalen. De manier waarop zij koers hield, verdient lof: alleen gezonde concurrentie dient het belang van de trein- tram- of metroreiziger.

Mochten de Chinezen echt de sprong naar Europa maken, dan kan alsnog worden ingegrepen

Opmerkelijk genoeg is het ook die concurrentie waar de voorstanders van de fusie zich druk om maken. Nu is daarvan misschien nog wel sprake, is hun redenering, maar hoe zit het daarmee over tien, vijftien jaar? De bestuurders van beide bedrijven waarschuwden, daarbij openlijk gesteund door Duitse en Franse ministers, voor het nakende gevaar uit het oosten: het Chinese staatsbedrijf CRRC. Dat is het grootste treinbedrijf ter wereld, zelfs nog een stuk groter dan de treindivisies van Siemens en Altom samen. En CRRC zou wel eens zijn ogen kunnen laten vallen op de Europese vervoersmarkt. Terecht stelt Vestager hier tegenover dat CRRC vooral actief is in China zelf en dat serieuze signalen voor een grote sprong westwaarts ontbreken. Voor grote infraprojecten zou het aan kennis ontbreken, is haar vermoeden.

Ze hield zich verder doof voor openlijke suggesties vanuit Berlijn en Parijs om Europese mededingingsregelingen aan te passen, om China de pas af te snijden. Die pleidooien zijn begrijpelijk, gezien de enorme expansiedrift van China op politiek en economisch terrein. Maar het antwoord daarop moet toch vooral meer dan minder concurrentie zijn. Mocht CRRC onverhoopt met oneigenlijk concurrentievoordeel alsnog de sprong naar Europa wagen, dan hebben we altijd nog een eurocommissaris, die prima lijkt te begrijpen wat er dan van haar wordt verwacht.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Deel dit artikel

Mochten de Chinezen echt de sprong naar Europa maken, dan kan alsnog worden ingegrepen