null

OpinieLevensbeschouwing

Geef leerlingen ruimte om te praten over wat er voor hen werkelijk toe doet

Beeld Anita Huisman

Het vak Levensbeschouwing daagt leerlingen uit het leven op een genuanceerde en verbindende manier te beschouwen. Daarom is het onmisbaar, zegt Peter van Lange, docent levensbeschouwing en schoolopleider.

Het Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie (Lervo) wil een leerplan ontwikkelen voor levensbeschouwing en religie in het voortgezet onderwijs (de Verdieping, 29 maart). Want het vak mist nu status.

Een prima initiatief. Ook al zijn er tal van scholen, zoals binnen de stichting Carmelcollege, die reeds werken met een vakwerkplan. In het algemeen is er echter de laatste jaren minder aandacht voor het vák Levensbeschouwing. Het vak voert op een aantal scholen een gevecht om op het rooster te blijven staan.

Belangrijk in dat gevecht is dat Levensbeschouwing een duidelijk programma heeft en een expliciet vakwerkplan. Er zijn scholen, waaronder die van mij, waar Levensbeschouwing een schoolexamenvak is met een zogeheten Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Het maakt onderdeel uit van het combinatiecijfer waarin ook maatschappijleer en het profielwerkstuk meetellen. Ook dat geeft houvast.

Binnen dit vak besteedt het Bonhoeffer College aandacht aan zingeving en ethiek. Ook worden er praktische opdrachten (bijvoorbeeld presentaties, projecten) gemaakt over (niet-)religieuze levensbeschouwingen. Leerlingen schrijven over een zelfgekozen ethisch dilemma en maken een levensvisieboek aan de hand van een aantal dimensies over verleden, heden en toekomst. Omdat het belangrijk is als school “de kinderen klaar te maken voor de super-diverse samenleving” zoals een docent, verbonden aan het Lervo, in het Trouw-artikel stelt. Helemaal mee eens, zeker ook in dit tijdsgewricht waarin wij ervaren dat school naast een leerhuis ook een leefgemeenschap is. In de lessen Levensbeschouwing verandert dit leerhuis soms ook in een leer-thuis, waarin leerlingen ruimte krijgen om gesprekken aan te gaan over wat er voor hen werkelijk toe doet.

Het vak bezit een rijkdom van waaruit al jaren prachtige lessen worden gegeven. Zeker in deze tijd van individualisme, populisme en neo-liberalisme wil je leerlingen uitdagen om hét leven, hún leven en dat van anderen te (be)schouwen op een genuanceerde en verbindende manier. Het is belangrijk dat hier aandacht voor is én blijft, naast nieuwe vakken als Life en Science en Burgerschapsvorming.

Het bezinnen op en ontwikkelen van een goed vakwerkplan is hierbij voorwaarde zodat Levensbeschouwing een volwassen en zelfbewust vak blijft of wordt.

Lees ook:

Levensbeschouwing op school mist status: ‘We moeten leerlingen ­leren dat er meerdere opvattingen bestaan’

Volgens Expertisecentrum Lervo is er dringend behoefte aan een leerplan voor het vak levensbeschouwing en religie op middelbare scholen. ‘De school moet kinderen klaarmaken voor de superdiverse samenleving.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden