null

OpinieWinstbelasting

G7 en OESO, denk ook aan belangen van ontwikkelingslanden

Het minimumbelastingtarief van 15 procent op winsten van grote multinationals, waartoe de G7 besloot, is te laag, vinden Esmé Berkhout, beleidsadviseur Oxfam Novib, en Arnold Merkies, coördinator Tax Justice Nederland. Bovendien profiteren armere landen er nauwelijks van.

Afgelopen weekend kwam de G7 tot overeenstemming over het invoeren van een minimumbelastingtarief van 15 procent op winsten van grote multinationals. Hiermee gaven deze landen een duidelijk signaal af dat de belastingrace naar de bodem, met steeds lagere belastingtarieven, voorbij moet zijn.

Maar het is slechts een eerste stap. Om belastingontwijking effectief aan te pakken en ervoor te zorgen dat grote bedrijven eerlijk bijdragen aan de publieke voorzieningen waar ook zij gebruik van maken, moet dit tarief omhoog. Ook moeten ontwikkelingslanden een gelijke stem krijgen in het mondiale debat.

Er zijn zorgelijke kanten aan de plannen van de G7 en de Oeso (de grotere rijkelandenclub). Als het aan deze landen ligt, worden de winsten straks namelijk nog steeds vooral belast in landen waar hoofdkantoren van bedrijven zich bevinden. Dit pakt ongunstig uit voor ontwikkelingslanden, waar bijvoorbeeld wel veel productie plaatsvindt, maar waar niet de hoofdkantoren gevestigd zijn.

De voorstellen die ontwikkelingslanden op tafel hebben gelegd om de regels zo vorm te geven dat zij er meer van profiteren, maken weinig kans in een proces dat wordt

gedomineerd door rijke landen. Niet voor niets pleiten ontwikkelingslanden en maatschappelijke organisaties wereldwijd al jaren voor een proces binnen de Verenigde Naties, in plaats van geleid door de Oeso.

Het voorgestelde minimumtarief is bovendien te laag. Veel landen, met name ontwikkelingslanden, hebben een winstbelastingtarief dat ruim boven de 15 procent ligt. De vraag is of dit veel lagere tarief de belastingrace naar de bodem niet verder aanwakkert. Het niveau van belastinginkomsten blijft al decennia achter bij de groeiende winsten van bedrijven. Juist in deze tijd is het van belang afspraken te maken over een eerlijke verdeling van de lasten die het gevolg zijn van de covidcrisis.

Digitale diensten

De komende tijd worden de regels verder uitgewerkt. Van groot belang is hoe het effectieve tarief precies berekend gaat worden en welke uitzonderingen er zullen gelden. Ook is nog niet duidelijk in hoeverre de afspraken landen gaan beperken om zelf de nodige maatregelen te nemen. Mogen er zo bijvoorbeeld nog belastingen worden geheven op digitale diensten?

Hoe dan ook zijn de afspraken een goed signaal dat landen wereldwijd willen samenwerken tegen belastingontwijking waardoor ze wereldwijd jaarlijks miljarden mislopen. Of het internationale belastingstelsel echt eerlijker wordt, hangt af van de verdere invulling. Daarbij is het ook aan Nederland erop te letten dat de belangen van ontwikkelingslanden gelijkwaardig worden meegewogen.

lees ook:

Wat betekent het G7-akkoord voor de Nederlandse staatskas?

Hoe zal het zwaarbevochten nieuwe belastingakkoord over een minimumbelasting uitpakken voorde Nederlandse staatskas?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden