Opinie Stikstof en verkeer

Fusie met België en Luxemburg lost deel van het stikstofprobleem gewoon op

De Ardennen bieden genoeg lucht naast het verstedelijkte Nederland om weer 130  te kunnen rijden, betoogt Paul Benjaminse, cartograaf.

De stikstofcrisis is als een storm in een glas water. In het zwaar verstedelijkte Nederland waarbij de Randstad, Brabant en de regio Arnhem-Nijmegen als een metropool een derde van het land beslaan, kan je nooit praten over een evenwichtige verhouding met de natuur. Wanneer je het Rijn-Roergebied of de agglomeratie Parijs als land beschouwt, dan zou daar volgens de Europese normen het verkeer acuut moeten worden stilgelegd en de helft van de bevolking naar het platteland moeten vertrekken omdat de inwoners zelf al te veel uitlaatgassen produceren, laat staan de honden, de katten en de rest. Maar noch Duitsland noch Frankrijk neemt draconische maatregelen omdat er nog heel veel ontvolkt platteland is en er uitgestrekte bossen zijn.

Eindelijk hoge heuvels 

Om in Nederland aan de normen te voldoen hoeven we slechts te fuseren met België en Luxemburg. Als we de groene long van de Ardennen in ons gezamenlijk land welkom mogen heten, dan kunnen we rustig 130 blijven rijden. En hebben we meer diversiteit van de natuur in een groter land. En eindelijk hoge heuvels en een beetje wintersportvakantie in eigen land. Plus de diversiteit van de keuken, de biercultuur en goedkope benzine van Luxemburg.

Natuurlijk moeten we maatregelen nemen voor de duurzaamheid. Werkelijk zinvol zou de aanleg zijn van een aparte railinfrastructuur voor het per trein vervoeren van vrachtwagens. Nu al gelden de rechterrijbanen van snelwegen als een aaneengesloten trein van vrachtwagens, maar dan wel met een eigen uitstoot.

Treinen voor trucks

Zulke treinen voor trucks, zoals in Zwitserland, zouden niet alleen een verbetering zijn voor het milieu, maar ook voor de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer. Het systeem zal intensief kunnen worden gebruikt. Terminals op strategische plekken in Nederland, maar ook in België en Duitsland kunnen bediend worden door frequente treinen die met gemiddeld 150 km/u de afstanden in kortere rij- en rusttijden bedienen. Bovendien zou een parallelle railinfrastructuur de bypass kunnen zijn als er op de hoofdinfrastructuur weer eens een technische storing of ongeval is.

Halve maatregelen brengen ons land niet verder naar economische groei in de stikstofcrisis. Zwitserland met haar 8,5 miljoen inwoners, de helft van Nederland, investeert de komende jaren bijna 12 miljard euro in het spoor, los van het onderhoud. De toekomst heeft een visie nodig.

Lees ook:

Deze man maakte van de stikstofcrisis dé milieukwestie van het jaar

Hij zag de stikstofcrisis al jaren aankomen en speelde er zelf een voorname rol in. Milieu-activist Johan Vollenbroek kreeg er doodsverwensingen om, maar hij kan niet anders dan doorgaan met zijn strijd. ‘Ik laat het land niet naar de verdommenis gaan.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden