Antwoorden op de vraag vanMonic Slingerland

Fietshelm redt levens, maar verplicht stellen is geen goed idee

Op de vraag of e-bikers verplicht een fietshelm moeten dragen kwamen veel reacties. Ongeveer evenveel voor als tegen.

Revalideren

Ik heb mijn leven te danken aan mijn helm. Op een fietspad op de Veluwe ben ik ten val gekomen. Met een grote klap kwam ik met mijn hoofd op de grond. Mijn enkel was gebroken, maar mijn helm beschermde mijn hoofd. Niet alleen het aantal doden zal af­nemen, ook het aantal e-bikers dat na een ongeluk lang moet revalideren van hersenletsel.
Marijke Vermaak Zeist

Boodschappen doen

Ik ben 77, hartpatiënt en fiets graag op mijn e-bike voor boodschappen en recreatieve ritjes. Ik rij zelden harder dan 20 kilometer per uur. Ben ervan overtuigd dat als een helm wordt verplicht, ik veel minder ga fietsen.
Bart Mol Winsum

Betutteling

We zijn een vrij land en daarbij hoort eigen verantwoordelijkheid, eigen keuzes en dus ook risico’s. Doe een campagne over veiligheid, een nieuwe regeling is betutteling eerste klas.
Nathan Edelenbosch Zoetermeer

Terugschakelen

Volgens mij zou het beter zijn om ­verplicht een cursus te volgen. Wat de meeste mensen niet doen is terugschakelen bij kruisingen en stoplichten. Optrekken in een te hoge ver­snelling is funest.
P. Maat Diever

Onkwetsbaarheid

Ik spreek niet tegen dat een helm ­letsel vermindert, maar het vergroot ook het gevoel van onkwetsbaarheid. Leer eerst goed fietsen.
Hans Vullers Eindhoven

Plezier eraf

Ik heb inmiddels mijn vierde e-bike en fiets vrijwel nooit harder dan 20 kilometer per uur. Voor mij is het plezier om te fietsen eraf als ik een helm moet dragen bij de snelheid die ik hanteer. Wie harder rijdt dan dertig, zou ik een helm wel aanraden.
Els Vrolijk Rotterdam

Buiten de bebouwde kom

Binnen de bebouwde kom kan men nauwelijks harder dan 25 kilometer per uur rijden. Jaag mensen voor die korte stukjes niet de auto in. Dus helmplicht buiten de bebouwde kom.
Marianne van der Weide Purmerend

Kat en scholier

Als sportieve fietser had ik vijf jaar terug bijna een aanrijding, toen ging de helm op. Twee jaar terug aanrijding met een kat, de helm was kapot, de kat en ik kwamen met de schrik vrij. Onlangs een aanrijding met een bellende scholier, mijn helm bleef heel.
Sandra Ketelaar IJsselmuiden

Autogordel

In de jaren zestig was ik betrokken bij de invoering van de autogordel. De weerstand was groot, terwijl het preventie van de bovenste plank is. Na de invoering is langzaam de weerstand afgenomen. Men verzint almaar ­ondeugdelijke argumenten om de ­invoering te voorkomen, nu van de helm.
Doeke Post Wezep

Motor

Het is beter om e-bikes te begrenzen op 20 kilometer per uur. Wil je echt hard, koop dan een motor.
Willem ten Hoven Barneveld

Monic Slingerland is chef van de opinieredactie. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden