OPINIE

Facebook verlaten dupeert goede doelen

Arjen Lubach initieerde het Bye Bye Facebook-evenement. Beeld ANP

Weggaan bij Facebook is geen verzetsdaad tegen het grote geld, maar dupeert kleine fondsen juist, schrijft senior adviseur communicatie Jacqueline Kronenburg.

‘Facebook is heel stom. Daarom gaan we van Facebook af’. Al 30.000 mensen volgen deze simplistische boodschap van Arjen Lubach en al 75.000 mensen zijn ‘geïnteresseerd’ in het Bye Bye ­Facebook-evenement van de programmamaker. Het lijkt een verzetsdaad tegen het grote geld. Maar het is het tegenovergestelde. Door je af te melden van Facebook, maak je de grote merken sterker en laat je kleine organisaties met een goed doel in de kou staan. Die kleine organisaties kunnen niet zonder jou en ze kunnen je alleen bereiken via social media. Die hebben geen geld voor de grote advertenties in media. Die kunnen geen miljoenen uitgeven aan magazines die in je bus vallen. Die kunnen niet meedoen aan dure Google­veilingen om hoog in de zoekresultaten te komen. Facebook is onmisbaar voor mensen die digitale hulpacties op touw zetten, die een petitie willen starten om een schrijnend probleem aan de kaak te stellen, die een benefietevent breder bekend willen maken dan in hun eigen kleine netwerk.

Eén voorbeeld, maar er zijn er zo veel: hoe komt het dat Nieuwsuur maandag aandacht besteedde aan de oproep van de jonge gehandicapte mensen van Wij Staan Op! voor gelijkwaardigheid op de werkvloer? Met een petitie met 56.000 stemmen, binnen een paar dagen verzameld via vooral Facebook, hebben ze hun stem weten te versterken. En ook het directe contact van arbeidsgehandicapte Noortje van Lith met premier Rutte kwam via Facebook tot stand.

Nieuwsbrief

Als Nederlanders massaal van Facebook af gaan, maken ze het voor organisaties als Wij Staan Op!, maar ook voor hun lokale serviceclub of koor met benefietconcert, heel moeilijk om nog zonder kosten te kunnen werven. En met de nieuwe AVG-wet (Algemene verordening gegevensbescherming) is de weg terug naar de aloude nieuwsbrief niet meer zo eenvoudig. Welke vereniging heeft precies in beeld wie echt toestemming heeft gegeven? Uit (gegronde) angst voor een dikke boete, zullen die clubs het wel uit hun hoofd laten naar een groot bestand te mailen.

Maar de grote merken kopen de juiste adresbestanden in, veranderen misschien wat in de mediastrategie en betalen dat wat nodig is om hun publiek te bereiken. De stem van de goedwillende mens of organisatie die de wereld een beetje mooier wil maken, die maak je als ‘Facebook-exiteer’ monddood. Denk dus nog één keer goed na voordat je ook Bye Bye tegen hen zegt.

Lees ook:

Mark Zuckerberg werd dinsdag in het Amerikaanse Congres verhoord over het privacylek bij Facebook. Tientallen Amerikaanse senatoren vroegen hem vandaag wat er fout is gegaan bij zijn bedrijf.

Is Facebook gered met het excuus dat topman Mark Zuckerberg gisternacht maakte over misbruik van gegevens? Ja, zeggen experts: het almachtige mondiale smoelenboek kan niet meer kapot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden