CommentaarFacebook

Facebook kan geen vrijplaats voor misleiding en privacyschending zijn

Een lezer van een krant moet makkelijk een advertentie kunnen herkennen tussen de stukken van een redactie. In een tv-serie mag niet stiekem reclame worden gemaakt voor een merk cola. Zo zijn er allerlei spelregels waar mediabedrijven zich aan moeten houden.

Tot voor kort leek het of deze regels online geen betekenis hadden. Althans, platforms als Facebook, Instagram, YouTube en Twitter deden er weinig aan om uitwassen als nepnieuws, politieke beïnvloeding en valse advertenties te bestrijden. Ze verscholen zich achter het mantra dat de online-wereld een vrijplaats is waar iedereen de ruimte mag krijgen.

Ongeloofwaardig

Lang lieten overheden hen daarmee wegkomen. Maar langzaam maar zeker komt er een einde aan die vrijheid en wordt Facebook door rechters tot de orde geroepen. Zo stelde de rechter John de Mol in het gelijk in zijn strijd tegen op Facebook geplaatste advertenties waarin zijn beeltenis werd gebruikt om de handel in bitcoins aan te prijzen. De Mol had daar geen toestemming voor gegeven. De advertenties waren nog misleidend ook. Meer dan 150 Nederlanders verloren samen bijna twee miljoen euro aan het dubieuze bedrijf achter de advertenties. Facebook heeft lang volgehouden dat het niet in staat is dergelijke advertenties tegen te houden. Dat klinkt ongeloofwaardig. Tegen foto’s met bloot treden ze meteen op, zelfs als het onschuldige vakantiekiekjes van kinderen zijn.

Nu wordt Facebook toch aansprakelijk gesteld voor de reclames die op het platform worden geplaatst. Facebook moet de advertenties binnen vijf dagen verwijderen, anders volgen boetes. En dat is goed nieuws. Het toont aan dat het machtige bedrijf van Mark Zuckerberg wel degelijk aan te pakken is. Ook nepnieuwsberichten kunnen waarschijnlijk zo worden behandeld.

Mager en laat

Privacy-schendingen, beïnvloeding van verkiezingen, nepnieuws: je zou zeggen dat de leiding van Facebook er alles aan zou willen doen om de slechte naam van het bedrijf te zuiveren. Toch laat Facebook nog steeds slechts schoorvoetend verbeteringen zien. Ook nu stelt Facebook in een reactie op de uitspraak van de rechter dat het heel serieus aan de slag gaat om de nep-advertenties te verwijderen. Daarvoor komt in december een meldformulier voor nepadvertenties in Nederland beschikbaar. Zo hoopt Facebook met hulp van de gebruiker meer misbruik tegen te gaan. Het klinkt allemaal vrij mager en vrij laat.

Er is altijd de mogelijkheid om met de voeten te stemmen. Als Facebook zich niet verantwoordelijk op wil stellen en zijn imago blijft bezoedelen, moet de gebruiker zich afvragen of hij zich nog thuis voelt bij een dergelijk platform.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden