OpinieFacebook

Facebook besloot vorig jaar al Zwarte Piet in de ban te doen

Niet onder druk van de adverteerders, maar eerder al besloot Facebook  om ‘blackface’ te bannen, schrijft Tineke Meijerman van Facebook Benelux. 

Facebook heeft de aanpassing waarbij blackface en bepaalde Joodse stereotypen niet langer zijn toegestaan op Facebook en ­In­stagram niet doorgevoerd van­wege adverteerders, zoals Trouw in een commentaar schrijft (Opinie, 13 ­augustus). De adverteerders willen geen haat zien op onze diensten, maar wijzelf willen dat ook niet.

We zijn in juli 2019 begonnen met het proces om deze wereldwijde verandering van ons beleid inzake aanzetten tot haat te bewerkstelligen – een jaar voordat de advertentieboycot in de VS werd gelanceerd.

Gedurende deze tijd hebben we overleg gevoerd met meer dan zestig organisaties en experts van over de hele wereld, onder wie sociaal psychologen, historici, folkloristen en groepen die een breed scala aan religieuze, etnische en raciale gemeenschappen vertegenwoordigen, zodat zij konden helpen bij het schrijven van dit beleid en om ervoor te zorgen dat dit ook op de juiste manier uitpakt.

‘Industry-leading’

Trouw schrijft in datzelfde commentaar ook: ‘Racisme, antisemitisme of welke vorm van discriminatie dan ook horen daar niet bij. Facebook had hoe dan ook veel eerder verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het tegengaan van uitingen hiervan op zijn eigen platform’. De update van afgelopen dinsdag is slechts een toevoeging van twee ­stereotypen die nu niet langer zijn toegestaan. Onze regels tegen haat bestaan al jaren.

En we hebben niet alleen regels, we zijn ook ‘industry-leading’ als het aankomt op de aanpak hiervan, ­aldus de Europese Commissie. Dat er bovendien vooruitgang in deze aanpak zit, blijkt uit ons Community Standards Enforcement-rapport dat ook dinsdag verscheen, over de handhaving van ons beleid op dit punt.

De hoeveelheid overtredende content die Facebook proactief detecteert en verwijdert met behulp van technologie voordat deze door een gebruiker werd gerapporteerd, het proactieve opsporingspercentage van Facebook dus, is gestegen van 89 procent naar 95 procent.

De hoeveelheid haatzaaiende content die Facebook heeft gedetecteerd steeg van 9,6 miljoen berichten in het eerste kwartaal naar 22,5 miljoen berichten in het tweede kwartaal van 2020. We begrijpen dat niet iedereen onze keuzes zal waarderen, maar we hopen op begrip voor de keuze voor een platform waar iedere gebruiker zich veilig kan voelen. 

Lees ook:

Draai van Facebook is ook ongemakkelijk 

Opnieuw is bewezen dat daar de adverteerder de dienst uitmaakt en de adverteerder dus bepaalt wat een groot deel van de wereld al dan niet te zien krijgt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden