CommentaarA27

Even parkeren, die verbreding bij Amelisweerd

null Beeld

Opnieuw dreigen in het Utrechtse landgoed Amelisweerd een paar honderd ­bomen gekapt te worden voor de uitbreiding van de A27. Een deel van die bomen is midden jaren tachtig aangeplant na bomenkap die nodig was voor de aanleg van dat stuk snelweg. Protest toen leidde tot aanpassing van het oorspronkelijke plan.

Ook actievoerders nu zetten zich in voor een alternatief voor het plan van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen om ten oosten van Utrecht aan de A27 twee maal twee rijstroken toe te voegen. De huidige bak waar de snelweg in ligt, moet daarvoor flink verbreed worden, met ingrijpende gevolgen voor het landschap. Actievoerders pleiten voor het alternatief om binnen het bestaande tracé rijstroken te versmallen en zo aan beide zijden een rijstrook te creëren. Provincie en gemeente steunen dit, net als het Centraal Planbureau en de Raad voor leefomgeving en infrastructuur.

Dagelijkse pieken

Die oplossing is aanzienlijk goedkoper, en beter voor het klimaat. Aanpassing van de rondweg rond Utrecht zou 1,5 miljard euro kosten. Het alternatieve plan scheelt honderden miljoenen – en de kap van 354 bomen, waarvan enkele 150 jaar oud. Maar dat is nog het minste bezwaar. Op die smallere rijstroken, die een rondweg langs de stad Utrecht vormen, kan dan niet harder dan 80 of 90 km per uur gereden worden. Beter voor de doorstroming, beter voor de luchtkwaliteit.

Of dit alternatief op de langere termijn tegen de verkeersdrukte bestand zal zijn, is natuurlijk niet zeker. Wel is tijdens de coronacrisis gebleken dat het toch mogelijk is om dagelijkse pieken in de verkeersdrukte te voorkomen, ook nu er weer bijna evenveel auto’s op de weg zijn als voor corona. Een kwestie van gedragsverandering, tot nog toe alleen in theorie in kaart gebracht.

De grote vraag is of dit een tijdelijk effect is of dat automobilisten ook na de crisis meer gespreid over de dag de snelweg op gaan. Als dat laatste kennelijk mogelijk is, en af te dwingen door bijvoorbeeld rekening­rijden in te voeren, heeft dat wel gevolgen voor de plannen om snelwegen te verbreden.

De noodzaak tot verbreding ligt bij sommige snelwegen, de A15 bijvoorbeeld, of de A27 ten zuiden van Houten, meer voor de hand dan bij andere. De noodzaak om de A27 bij Amelisweerd te verbreden is minder evident. Het is niet duidelijk waarom het alternatieve plan, dat goedkoper is, de achtertuin van de stad Utrecht intact laat en de CO2-uitstoot van het verkeer door de snelheidsverlaging beperkt, geen doorgang zou kunnen vinden. Het dreigende verlies betreft niet zozeer de bomen, het gaat om het klimaat. Daarom moet nu ingezet worden op het alternatieve plan en zou de minister de door haar beoogde verbreding voorlopig moeten parkeren.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden