Column

Even bijkletsen in Málaga is goedkoper dan om de hoek

Beeld Hollandse Hoogte

Nee, ik ga het niet over de Brexit hebben. Het stof dat de toespraak van Teresa May afgelopen dinsdag deed opwaaien heeft tijd nodig om neer te slaan. Ik wil het hebben over twee andere vrouwen uit Groot Brittannië. Zara en Lucy zijn sinds hun studententijd goede vriendinnen, maar ze zien elkaar maar weinig. De een woont in Birmingham, de ander in Newcastle, ruim 300 kilometer bij elkaar vandaan.

Een paar vrije dagen boden een uitgelezen gelegenheid om bij te praten. Maar waar? Reizen binnen Engeland is duur, onhandig en tijdrovend. Een treinretourtje tussen beide steden kostte 119 euro, zo berekende het Spaanse dagblad El País. Met de bus was het iets minder dan de helft, maar dat betekende wel een reis van tussen de zes en zeven uur heen én even lang terug. Zóveel tijd hadden ze nu ook weer niet.

Ze hebben elkaar uiteindelijk ontmoet in Málaga, in het uiterste zuiden van Spanje, op een afstand van ruim 2000 kilometer voor de een, iets minder voor de ander. Vanuit Newcastle betaalde Lucy bijna 23 euro met Ryanair, Zara vanuit Birmingham 62 euro met de Spaanse low-cost maatschappij Vueling, zo vertelden zij aan de Daily Mail, waarop El País zich baseert. Overnachtingen in Malaga en Granada kostten elk tussen de 12 en 14 euro: duurder ongetwijfeld dan een logeerpartij van de één bij de ander, maar dan heb je ook wat.

Over het Engelse openbaar vervoer wordt steen en been geklaagd sinds Margaret Thatcher met de privatisering ervan betere en goedkopere service beloofde. En ongetwijfeld kan het goedkoper dan wat Zara of Lucy kwijt zou zijn geweest aan een retourticket Birmingham-Newcastle. Maar dan moet je wel een Railcard hebben, zegt de laatste, of lang van tevoren boeken. Zómaar de trein nemen kost je een fortuin.

Houdbaarheid

Ik kan ervan meepraten. Pendelend tussen mijn woonplaats Brussel en werkstad Rotterdam heb ik de keuze tussen een in ere herstelde 'Brusselaar' die over het traject inmiddels een stuk langer doet dan in de tijd waarin ik hem nog wel eens nam, zo'n twintig jaar geleden. Of een Thalys waarvoor je je reismomenten lang van tevoren moet vastleggen óf een exorbitante prijs betaalt. Het eerste is met een onderwijsbaan onmogelijk, het tweede onhaalbaar.

Wie per hogesnelheidstrein naar Amsterdam op en neer wil, zo ontdekte mijn echtgenote deze week niet voor het eerst, is meer kwijt dan aan een retourvlucht naar Madrid voor bezoek aan vrienden en familie: 166 euro op en neer naar Amsterdam, zo'n 120 euro Madrid en terug. Ook wij kunnen bogen op onze 'Zara & Lucy-ervaring'.

Ja, er zitten ook leuke kanten aan het reëel bestaande Europese openbaar-vervoersysteem. Maar een beetje raar is het wel en ik vraag me af hoe lang zoiets houdbaar is. Niet alleen om economische en ecologische redenen, maar ook om die van billijkheid. Hoe decadent is het snoep- en plezierreisjes aan te bieden voor een habbekrats, maar het broodnodige vervoer tussen minder sexy plekken, waar mensen nu eenmaal wonen en werken, vrijwel uit de markt te prijzen?

Toekomstmuziek

Ik weet niet of er voor de ontmoetingsplaats van de Engelse vriendinnen een grote toekomst is weggelegd. Het zou er tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa de komende jaren wel eens om kunnen gaan spannen, met tolmuren en andere beperkingen. Daarmee zijn we toch weer even bij Teresa May's harde Brexit terug.

Maar vooralsnog lijkt het eerder de andere kant op te gaan. Nu Europa is overspannen door een dicht netwerk van spotgoedkope vliegverbindingen, richten nieuwe budget-maatschappijen zich op de wereld als geheel. Voor een tientje naar New York, voor iets meer naar New Delhi of Jakarta: het schijnt allemaal mogelijk te zijn. Als het met de Brexit een beetje tegen en met de nieuwe low-cost carriers een beetje meezit, spreken Zara en Lucy over enige tijd niet in Málaga maar in Kigali of Rio de Janeiro af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden