Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Er moet snel helderheid komen over de inzage in medisch dossiers

Opinie

Trouw

© ANP, Koen van Weel
OPINIE

Het is een groot goed dat personeel in de zorg direct kan inloggen in het medisch dossier van burgers. Een deel van dit werk heeft een acuut karakter. 

Wie een ziekenhuis wordt binnengebracht na een beroerte en nauwelijks uit zijn woorden kan komen, is maar al te blij dat de dienstdoend arts meteen in het dossier kan nakijken of hij of zij allergisch reageert op bepaalde medicijnen. En zo zijn er nog wel meer situaties te bedenken waarin niemand er voor zal pleiten dat zorgpersoneel pas kan inloggen eerst nadat de privacy-officer van het ziekenhuis bereid is gevonden toestemming te geven. Ook als het achteraf niet blijkt te zijn gegaan om leven of dood, kan de keuze om snel in te loggen zijn ingegeven door het belang van de patiënt.

Lees verder na de advertentie

Maar wie garandeert dat dit belang altijd voorop staat? Die vraag kwam vorig jaar pijnlijk naar voren toen bleek dat tientallen zorgmedewerkers hadden ingelogd op het dossier van tv-persoonlijkheid Barbie, opgenomen in een Haags ziekenhuis. Velen van hen hadden niets te maken met haar behandeling. Het is een uitwas, maar er blijkt wel uit dat de login-pogingen op het medisch dossier goed moeten worden bijgehouden. Zodat burgers zekerheid hebben dat de buurman met wie ze overhoop liggen en die in het ziekenhuis werkt, niet onnodig in hun dossier kijkt. 

In de praktijk blijkt er niets afgesproken over de vraag hoe lang de login-pogingen moeten worden bewaard

En ook om een andere reden. De lijst zorgverleners die inlogt kan hen achteraf iets zeggen over de gevolgde behandeling. Dat is van belang als er achteraf fouten in die behandeling lijken te zijn geslopen, maar vergroot ook de duidelijkheid voor patiënten over de keuzes die namens hen zijn gemaakt. Het wordt voor hen immers mogelijk om op te vragen wie er hebben meegekeken.

Die mogelijkheid heeft alleen weinig nut wanneer de namen van degenen die hebben ingelogd maar een beperkte tijd zichtbaar blijven. In de praktijk blijkt er niets afgesproken over de vraag hoe lang deze login-pogingen moeten worden bewaard. Het ene ziekenhuis vindt het na twee jaar welletjes, elders is er geen enkele limiet. Tot nu toe komt de zorg zelf niet tot zo’n afspraak. Gisteren bleek dat minister Bruno Bruins en privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens binnen een half jaar een concrete afspraak willen hebben. Zonder zelf een bewaartermijn te noemen overigens.

Het is goed dat de overheid het kabbelende overleg vlot trekt. Het gaat hier immers om een van de meest gevoelige verzamelingen gegevens over ons allemaal. Het zou nog beter zijn als minister Bruins direct duidelijk maakt dat de bewaartermijn lang moet zijn. Omdat medische dossiers vijftien jaar bewaard blijven, en dus in te zien, klinkt het logisch om die termijn ook in te voeren voor het bewaren van login-pogingen op datzelfde dossier.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Lees ook:

Wie in uw medisch dossier kijkt dat bewaren we, maar voor hoe lang?

Hoe lang moet te achterhalen zijn wie er allemaal in het medisch dossier van een patiënt heeft gekeken? De zorginstellingen komen er niet uit. Het ministerie van volksgezondheid stelt daarom samen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nu zelf regels op. 

Deel dit artikel

In de praktijk blijkt er niets afgesproken over de vraag hoe lang de login-pogingen moeten worden bewaard