Opinie Klimaat

Elke vieze fabriek die hier gevestigd is, is winst

Het opslaan van CO2 onder de grond klinkt aardig, maar verhult ook een groter probleem, schrijft Gerrie Manshanden, lezeres te Rozenburg.   

Het Havenbedrijf Rotterdam wil dat de CO2-heffing pas in 2023 ingaat (Trouw, 26 juli). Dan moet de pijpleiding gereed zijn die de uitstoot van de voornamelijk petrochemische industrie in de Rijnmond afvangt en in lege gasvelden op de Noordzee opslaat (CCUS-project Porthos).

Met deze nieuwe infrastructuur wil het kabinet snel effect sorteren en tijd winnen. U voelt al aan dat als de pijpleiding werkt, er weinig of geen CO2-belasting hoeft te worden betaald door bedrijven. Dat klinkt als het zoveelste Rutte-trucje, maar ik wil graag voorbij die Pavlov-reactie. Kijk eens naar de spullen in uw huis, naar wat u eet en drinkt, naar de dingen die u doet: overal zijn industriële producten bij nodig. We kunnen er niet om heen: de industrie, dat zijn wij. Het is de keerzijde van onze manier van leven.

Het is daarom terecht dat de overheid namens ons allen deze ondernemingen tegemoet wil komen in de energietransitie. Een CO2-heffing mag ze niet wegjagen. Ik vind elke vieze fabriek die in ons land blijft pure winst voor het milieu. Misschien niet direct voor mijn eigen achtertuin, maar wij hebben goed overzicht over de industrie.

Kleine, maar degelijke stapjes

Hier in Rijnmond controleert milieudienst DCMR de bedrijven en die dwingt, samen met bezorgde burgers, schonere processen af. In dertig jaar tijd is de luchtkwaliteit in de Botlek en omgeving behoorlijk vooruitgegaan. Dat was en is een proces van de lange adem. Met kleine, maar degelijke stapjes.

Het vraagt industrie, overheid en milieuwaakhonden om zich verantwoordelijk te voelen en soms geduld met elkaar te hebben. Het is een goed voorbeeld voor hoe we de nieuwe tijd in kunnen gaan. Laat industrie maar zichtbaar zijn en dichtbij. Liever in Nederland of Europa dan in een ongerept ver land waar men nog nooit van milieuregulering (en arbeidersrechten) heeft gehoord.

Een CO2-heffing is een goed middel om ondernemingen aan te zetten tot milieuvriendelijke producten en innovaties, maar dat vergt nu eenmaal tijd. Door onze drammerigheid gaan bedrijven rare capriolen uithalen om eronder uit te komen, zoals een pijpleiding naar de zeebodem of vestiging in landen zonder toezicht.

Daarmee verplaatsen we de vervuiling naar gebieden en mensen die zich niet kunnen verweren en zijn we net zo kortzichtig als de man die trots is op zijn schone straatje terwijl hij alles naar de buren heeft geveegd. 

Lees ook:

Havenbedrijf Rotterdam wil uitstel CO2-heffing tot 2023

Het Rotterdams havenbedrijf vindt 2021 te vroeg voor een CO2-taks. Bedrijven kunnen nog niet aan alle eisen voldoen, zegt topman Allard Castelein.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden